Hakuna matata - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Esther - WaarBenJij.nu Hakuna matata - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Esther - WaarBenJij.nu

Hakuna matata

Blijf op de hoogte en volg Esther

21 November 2013 | Kenia, Mombassa

Alweer een paar dagen geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Weer genoeg meegemaakt!
Vorige week donderdag hebben we een heerlijke relaxdag gehad aan het zwembad! Echt even tijd gehad voor onszelf, gelezen en vooral niks gedaan. Heerlijk!
Vrijdag hadden de kids eerst les en s’middags hebben we waterballonnen gevecht gehouden, erg leuk!! Het lijkt ook met de dag warmer te worden hier in Kenia dus af en toe wat verkoeling is niet verkeerd! S’avonds hebben we de kinderen meegenomen om er een avondje op uit te gaan. We zijn met z’n allen gaan bowlen en wat hebben ze het naar hun zin gehad! Het begon al op de heenweg, omdat het een stuk lopen was naar de bowlingbaan zouden we met de tuktuk te gaan. Je weet wel, zo’n klein wagentje voor 2 a 3 personen. Nou wij kunnen uit ervaring zeggen dat er ook 9 personen in kunnen, haha geweldig! Maar de kids hebben echt een super leuke avond gehad, voor iedereen was het de eerste keer dat ze zoiets deden! Wat waren ze trots op zichzelf bij het omgooien van de kegels!
Zaterdagochtend zijn we creatief geweest en met scoubydou touwtjes in de weer geweest. Lang geleden was dat, de kinderen vinden het geweldig om creatief bezig te zijn. S’middags zijn we met zn allen naar Pirates geweest. Een mooi stukje strand iets verder van het huis vandaan! Een hele leuke middag gehad. De jongens vinden het strand echt geweldig en dat zand nog meer! Ze spelen ermee totdat ze helemaal van top tot teen onder het zand zitten. Het zit zelfs in hun ogen, oren en mond maar dat maakt ze niks uit.
Zondagochtend was het weer tijd voor de kerk. Niet echt ons ding maar de kinderen hechten hier heel veel waarde aan dus een kleine moeite om mee te gaan! De rest van de zondag gezellig spelletjes gedaan.
Toen was het alweer maandag. De kinderen hadden school en wij zijn op pad geweest om de rest van het materiaal voor het kippenhok te kopen. Verder hebben we de hele middag hard gewerkt aan het kippenhok en het begint echt al ergens op de lijken! Het word wel een afrikaans hok, dus niet tot in de puntjes afgewerkt zoals in Nederland maar we kunnen er al best trots op zijn!! De jongens helpen ook allemaal hard mee. S’avonds zijn we lekker uiteten geweest, het eten hier in huis begint een beetje te vervelen. Iedere dag dezelfde groentes met rijst, ugali of tjapati.
Dinsdag hebben we met de kinderen alvast wat kerstversiering van wc rollen gemaakt en verder weer de hele middag aan het kippenhok gewerkt! Zodat we volgende week nog kippen en voer kunnen kopen en dat hij helemaal klaar is!
Gisteren hebben we in de ochtend de kinderen geholpen in de klas. Ria heeft geholpen om Mombasa rekensommen te leren en ik heb Yusuf geholpen met de uitspraken van het engels. Leuk om ook dit een keer te hebben gedaan! S’middags zijn we weer met z’n allen naar het strand geweest en hebben we een kleinigheidje gekocht voor de jongens. Voor ieder een sleutelhanger van hout in de vorm van een leeuw, nijlpaard of olifant met hun naam erin. We moeten ze nog geven, ben benieuwd wat ze ervan vinden!
Vandaag was het tijd voor onze vrije dag, we zijn op tour geweest naar de mangroven. Om 7uur in de bus. Deze tour is ons helaas een beetje tegengevallen. We zouden bij aankomst een birdwalk doen, dat hebben we ook gedaan maar we hebben nauwelijks vogels gezien. Misschien 4 verschillende terwijl er geloof ik wel 75 verschillende zouden moeten zijn. Daarna zijn we met de kano wezen varen, dit was wel leuk om te doen! We zijn naar een eilandje gevaren waar de mensen nog leven alsof de tijd heeft stilgestaan. Op de weg terug nog ruines bezocht, ook niet echt mijn ding maar wel interessant om een keer gezien te hebben!

Ik heb vandaag wel iets super gaafs laten doen! Een blijvende herinnering aan mijn avonturen in Afrika! Zie foto!

Verder nog maar 1 week te gaan. We willen nog kippen gaan kopen en voer voor de kippen. Verder gaan we nog kralen kopen voor de kinderen. Ze maken hier armbandjes van en deze willen ze gaan verkopen voor de stichting. Ook hopen we t nog mee te kunnen maken dat er zo’n 100 kleine schildpadjes de zee ingezet worden, dit zouden we eigenlijk afgelopen maandag al meegemaakt hebben maar wegens omstandigheden kon dit niet door gaan. Nou wij gaan nog even genieten van onze laatste dagen hier, jullie horen ons volgende week nog wel!

Liefs

• 21 November 2013 - 21:40

Jolanda:

Hallo dames,

Weer een heleboel beleefd afgelopen week. De jongens zullen vast mooie herinneringen aan jullie hebben, als jullie straks weer in ons koude kikkerlanden zitten. En andersom natuurlijk ook!! Het is weer een ervaring om nooit meer te vergeten!!
    Succes met de laatste warme loodjes en tot volgende week!!

Groetjes Jolanda XXX

• 21 November 2013 - 21:59

Monique:

Hoi hoi,

Jullie hebben weer een hoop beleefd zeg!
    Nou nog ff genieten en tot gauw weer inderdaad in ons koude kikkerlandje!

Liefs, Monique. X

• 22 November 2013 - 00:30

Mieke Klerks:

Dag Esther en Ria

Inderdaad dat het weer even geduurd heeft voordat wij weer iets van jullie hoorden!! Maar je bent ook druk met bezigheden...begrijpelijk!!! Jullie zijn daar niet voor niets! De jongens gaan jullie nog GIGA missen...dat kan niet anders....verschillende culturen en jullie andere inbreng zo verschillend als hun dit gewend zijn....ook wel mooi toch?? Zo leer je van elkaar.
    Nog een fijne tijd daar samen en straks weer.....AFKICKEN!!!!!!!

Liefs en Groetjes Mieke.

• 22 November 2013 - 16:38

Anja:

Hoi esther.

Ik heb net jullie verslag gelezen en het kippenhok
    Gezien niet echt groot of is dit het Binnenhof. Fijn dat
    Ze daar zo blij zijn met jullie. Ik hoorde dat je kralen
    wilde gaan hopen ik heb hier nog veel houten kralen
    staan is op sturen iets of komt het toch niet aan. Ik
    hoor het wel wat je wilt en succes met de kippen.
    Groetjes anja en josxxx

• 22 November 2013 - 16:59

Jantien:

Hoi Esther en Ria,

Een mooi verhaal.
    Misschien ook leuk om kralen met dunne driehoekjes papier (van kranten of van tijdschriften) plakken om een sate prikker. Vast plakken en daarna lakken. Erg leuk en mooi!
    Gr Jantien uit Drunen

• 22 November 2013 - 22:42

Marianne Klerks:

Hoi Ria,

Eindelijk! telkens denk ik, eens kijken hoe Ria het stelt in Kenia, nu het is zover!
    Zo te lezen bevalt het goed en ga je alweer de laatste week in. Bij deze nog een leuke week toegewenst, en de groetjes uit Elshout.
    Groetjes Marianne

• 23 November 2013 - 07:40

Charlotte:

Ha die Es,

iK vind het erg leuk om je avonturen weer te hebben gelezen! Je maakt echt heel veel mee daar in afrika!
    Wat grappig dat jullie een waterballonnen gevecht hebben gedaan, dat was zeker een hele tijd geleden dat je dat had gedaan en uiteraad lijkt me dat ook heel verkoelend haha!
    Heb je nog gewonnen met het bowlen? Wat knap en geniaal dat jullie 9 personen in zo'n kleine tuktuk kunnen proppen! Heb je voor jezelf ook nog een mooie scoubydou touwtje gevlochten?
    Ik vind het echt super tof van jullie dat jullie druk bezig zijn met het bouwen van het kippenhok! Ga zo door! Ook leuk vind ik dat jullie de kinderen ook iets leren zoals het engels en de rekensommen!
    wat attent van jullie dat jullie zelfs voor deze lieve kinderen een mooie sleutelhangers hebben gekocht, daar zullen ze vast heel blij mee zijn, dat weet ik zeker!
    Wat gaaf om 100 kleine schildpadjes te zien worden vrijgelaten, hopelijk gaat dat door, maak je er wel een foto van als het doorgaat?
    Jammer dat de tour is tegengevallen maar gelukkig kunnen jullie nog 1 week genieten van je mooie afrika avonturen! Wat gaat de tijd toch snel maar ik ben blij als je weer terug in nederland bent!\

Ik wens jouw en ria nog heel veel plezier toe en ik ben benieuwd naar jullie volgende avotuur die jullie weer zullen meemaken!

Groetjes,

Charlotte

• 24 November 2013 - 13:23

Brigit:

Hallo Ria en Esther,

Net weer jullie verslagen gelezen. Echt leuk dat je die steeds maakt.
    De jongens zullen jullie inderdaad gaan missen. Jullie zijn veel met ze bezig en organiseren allemaal leuke activiteiten. Mooi om te lezen dat jullie ook tijd hebben om dingen te zien van Kenia.
    Na het lezen van jullie ervaringen in de dorpjes sta ik er toch weer even bij stil dat mensen moet genieten van kleine dingen en vooral ook van elkaar.
    Ik wens jullie nog veel succes en veel moote ervaringen voor de laatste week

groetjes uit Drunen,

Brigit

• 25 November 2013 - 08:41

Yf:

hallo dames,

Wat een avonturen weer hebben jullie weer meegemaakt!
    Na al dat harde werk van jullie verdienen jullie ook wel een lkr vrije dag hoor!
    Ik ben zeer benieuwd naar het kippenhok als de kipjes erin zitten!
    Leuk die scouby do touwtjes en dat de jongens dat ze zo creatief zijn echt leuk om te zien en die foto's ook echt schattig!

Nou geniet nog maar even van de laatste dagen want voor dat jullie het weten zijn jullie weer hier in het koude nederland!!!

Tot snel

Xx uit veldhoven