De eerste week vliegt voorbij - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu De eerste week vliegt voorbij - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu

De eerste week vliegt voorbij

Door: estherroeters

Blijf op de hoogte en volg Esther

08 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zo daar zijn we weer,

Het is alweer zondag, de eerste week is voorbij gevlogen! Ik ben weer een hele hoop indrukken rijker, wat een prachtig land! Ben nu al verliefd, niet op een afrikaan maar op het land zelf! ;)

Maargoed ik zal jullie eens op de hoogte brengen van hoe mijn week er heeft uitgezien!

Woensdag ging om 7.15 de wekker, na een ontbijtje ben ik met Jo en Nokwethemba naar Khula geweest. Ik zou eerst de mensen iets gaan vertellen over rugpijn (mensen mogen aangeven waar ze graag informatie over willen), onderweg naar Khula zouden we mensen oppikken naar deze "support groep" maar niemand was thuis.Dus de voorlichting ging niet door! (opgelucht) Er was in Khula een opening van een ziekenhuis, waarbij de minister van de gezondheidszorg aanwezig zou zijn. Er waren dus maar 2 mensen aanwezig en we hebben alleen een beetje gekletst. Nouja ik heb geluisterd want de mensen praten Zoeloe, ik versta er niks van. In de middag doen we iets anders, deze middag stond the 10 family project op de planning. De 10 families die het meeste hulp nodig helpen worden van hulp voorzien. Denk aan het rondbrengen van voedselpakketjes, zaden, touw om te weven en dat soort levensmiddelen! Zo prachtig om te zien, hoe arm de mensen zijn maar hoe gelukkig! Dat kun je je niet voorstellen.

Donderdag ben ik naar de "clinic" geweest met Rachel (vrijwilligster uit Canada). Heel leuk deze ochtend. We werden gelijk aan het werk gezet en niet eerst op de hoogte gebracht van de werkzaamheden. De "nurses" stonden hun plek graag af haha. Liever lui dan moe zijn ze hier in Afrika. Alles op zijn tijd, komt het niet vandaag dan is er morgen weer een dag. Bij de clinic komen de mensen voor controle of om de dokter te bezoeken. Ik heb deze ochtend bij de mensen de bloeddruk gemeten, de urine getest, temperatuur gemeten en 2 schattige babies gewogen. Dit word in hun status opgeschreven waarna ze de dokter bezoeken. Wat een hoop mensen hebben we geholpen, ik denk wel 50 in 2,5 uur. En een hoop verschillende mensen. Wat wel heel erg opvalt is dat 8/10 vrouwen zwanger is.. Tsjeee zeg, zelfs meiden jonger dan dat ik ben! Ik heb trouwens 1 zwangerschapstest gedaan bij een meisje van ongeveer 19 jaar, deze was positief. Geen blijdschap, lachje helemaal niks. Zo wreed om te zien.. Maar that's life hier in Afrika en dat is wel moeilijk te accepteren. In de middag zijn we naar een "after school club" geweest, hier verblijven een aantal kinder vast omdat ze naast dit geen familie hebben om voor hen te zorgen. Verder zijn hier nog zo'n 20 andere kinderen. Hier spelen we met de kinderen en laten we ze weer even echt kind zijn! Deze middag zouden de kinderen een stukje opvoeren. De groep verdeeld in jongens en meisjes en wat was het geweldig! Deze kinderen zingen en dansen, ze hebben echt talent. Ze kennen geen schaamte en staan daar voor een groepje "vreemde" zo iets geweldigs op te voeren! Dit was echt een super middag!

Alweer vrijdag. Vandaag Home Based Care. Samen met Rachel en Nokwethemba (iemand van Africa Impact) mensen thuis bezocht. Ook wat mensen afgezet bij de clinic omdat ze niet zelfstandig een dokter kunnen bezoeken. We geven de mensen medicijnen die we bezoeken en helpen ze waar nodig. We hebben deze ochtend een aantal mensen bezocht:
- Bekhi, een jonge man met een soort tumoren aan zijn rechter voet (waarschijnlijk door de HIV). Ik kan niet uitleggen hoe het eruitziet, maar het is verschrikkelijk. Het lijkt wel een olifantenhuid, hele harde huid met blaren en bulten. Hij heeft heel veel pijn en wij geven hem zijn wekelijkse medicijnen. Binnenkort gaat hij naar het ziekenhuis voor hulp, thank god!
- Cristpher, een man met tuberculose.
- Gogo (oma) een vrouw met borstkanker. Ze heeft een wond en deze is geinfecteerd. Krijgt 1 maal in de week hulp voor de wond!! 1 maal, waanzinnig toch..
- Een oudere man met diabetes, hogebloeddruk en slechte knieen. Hem brachten we naar de clinic. Deze middag gingen we een huisje verder bouwen waar een oude vrouw in leeft. Er zitten veel gaten in en er komen s'nachts veel slangen binnen. Deze zouden we dicht cementen, maar deze vrouw heeft te horen gekregen dat ze een gratis huisje krijgt van de overheid dus we hebben niks gedaan!

Nou dat was mijn weekje in het kort, echt een hele hoop indrukken opgedaan! We weten ook al wel een beetje waar we het geld aan willen besteden wat ik heb gekregen van mijn lieve familie! We gaan kleding en levensmiddelen kopen voor kinderen en hun familie. Hier heb je bijvoorbeeld al schoentjes voor 4 euro.. Tel maar na hoe gelukkig we mensen kunnen gaan maken! Super :)

Nu hebben we weekend, maar het regent! Heeeeel hard dus we moeten ons binnen vermaken. Gisteren hebben we trouwen met Kyla,Rachel en Rebecca de hippo and crocodils cruise gedaan. Onze eerste dieren gezien! Jeeeej wat zijn die groot! je kijkt je ogen uit!

Verder hebben we een hele leuke week voor de boeg:
ten eerste de projecten, verder gaan we donderdagavond naar een Zoeloe avond en het weekend naar Mozambique. Zwemmen met dolfijnen, snorkelen en genieten!! Ik heb er zin in!

Nou we gaan lunchen, tot snel maar weer!

Liefs

  • 08 Mei 2011 - 12:22

    Renske:

    Ha esther!

    Wat leuk om te lezen wat je in een week tijd allemaal al gedaan hebt! :)
    Zoveel indrukken en ervaringen al!
    Ben erg benieuwd wat je allemaal nog meer gaat mee maken ;)

    Veel plezier!
    Liefs Renske

    En volgend weekend met dolfijnen zwemmen! Wauw kei gaaf =D

  • 08 Mei 2011 - 13:48

    Maaike Van Rooij:

    He esther.
    Wat klinkt dat goed zeg, super! Geniet ervan.
    Alvast heel veel plezier weer voor van de week met de dolfijnen!
    Liefs Maaike

  • 08 Mei 2011 - 16:01

    Joannet:

    Echt leuk om te lezen!
    Veel plezier verder!
    Liefs xx

  • 08 Mei 2011 - 18:01

    Anja En Jos:

    Hallo esther.

    Lees net je verslag van je eerste week al veel gezien en gedaan.
    Ja dat is wat anders als hier en hebben wij het maar goed.
    Ook al verschillende dieren gezien nou kijk maar uit voor wat je
    nog gaat zien. Leuk dat we je zo een beetje kunnen volgen en we
    horen het nog wel wat je voor de bevolking gaat doen maak er maar
    foto's van kunnen wij het ook zien. Nou tot over een week denk ik
    want wij gaan ook op vakantie wel niet zo ver als jou maar toch even
    genieten hoop ik. Het gaat je goed en veel plezier daar.
    groetjes Jos en Anja.

  • 09 Mei 2011 - 18:24

    Max:

    Hoi Esther,

    leuk al je verhalen uit afrika. Ik hoop dat ik er snel heen ga.

    owja, die foto is van een waterbok

    groetjes max

  • 09 Mei 2011 - 18:28

    Fred:

    Hoi Esther,

    geweldig al die avonturen van je. Leuk dat al die sjaaltjes straks aan iemands voeten zitten.

    Hier zijn we erg jalours op je, wij willen ook wel al die beesten zien en op avontuur gaan. Gelukkig doe je tussendoor ook nog iets voor het goede doel. Ik hoop dat je ons nog veel mooie dingen laat zien de komende weken en daarna willen we alles natuurlijk live horen.

    Gr en tot later.

  • 10 Mei 2011 - 09:49

    Henny:

    Hallo Esther,

    Nou, geweldig wat je allemaal al meemaakt en dat in een week tijd.
    Ik heb het met plezier gelezen , we volgen jou!!

    Heel veel plezier en geniet ervan!!!

    Groetjes Henny xxx

  • 10 Mei 2011 - 11:26

    Michelle:

    Ha Zus,

    Wat leuk om al je verhalen te lezen wat je al hebt meegemaakt!
    Super zeg!:) En wat een leuke foto's ook..
    Toch raar he dat wij het hier zo goed hebben & die mensen
    hebben daar gewoon helemaal niks! Maar wat fijn dat je met
    het ingezamelde geld toch nog wat kan betekenen voor ze!:)

    Ik ben benieuwd naar wat je deze week weer allemaal gaat meemaken,
    Veel plezier met de dolfijnen & succes met de Zoeloe avond,
    zal wel lastig zijn denk ik of valt het mee?
    & het Engels praten, gaat het je al wat makkelijker af?

    Have fun!
    Liefs, xxx

  • 10 Mei 2011 - 16:20

    Ingrid Verschuur:

    Haa Esther!

    Wat een geweldige verhalen! Echt te indrukwekkend wat je allemaal doet daar! Ik ben nu al nieuwsgierig naar je volgende verhalen en foto's :)!
    Veel plezier met je Zoeloe avond (wat hilarisch?)
    En dolfijnen zwemmen, ik ben zo jaloers!

    Liefs, xxx

  • 10 Mei 2011 - 17:45

    Mevr Beset :

    Hallo Esther,
    Ik heb even met je moeder op je website gekeken en heb een leuke
    indruk gekregen van wat je nu doet, het ziet er hartstikke mooi uit
    ik hoop dat je het er goed naar je zin hebt, en ik kijk nog wel een keer

    Gr Mevr Beset

  • 11 Mei 2011 - 12:00

    Astrid Eugster:

    Hoi Esther,

    wat heb je gave foto's! Ziet er echt super leuk uit. En volgens mij mogen jullie volgens mij ook niet klagen over je accomodatie ;) Leuke verhalen ook, ik houd het bij. Veel plezier nog.

    Groetjes Astrid

    ps. Wel hard werken hier zonder jou ;)

  • 11 Mei 2011 - 13:41

    Jacqueline Dalmijn:

    Hey, die Esther.
    Super zeg wat zie je veel en maak je veel mee. Wat een superweekje heb je achter de rug en wat ga je nog allemaal zien en meemaken. Ik heb genoten van je verslagen, echt super. De foto´s zijn ook helemaal te gek. Wat is Afrika geweldig mooi en compleet anders dan hier in Nederland. Ben blij om te lezen dat je verliefd bent geworden op Afrika en niet op een Afrikaan. Anders moeten we je gaan volgen in `grenzeloos verliefd`.(geintje moet kunnen, niet? ) Hoop nog veel van je verslagen te lezen en nog meer fots´s te mogen zien. Geniet met volle teugen. Ik blijf je volgen! groetjes Jacqueline

  • 12 Mei 2011 - 08:11

    Ingrid:

    ziet er goed uit joh,
    en een een mooi verhaal met leuke foto's,
    volgens mij ga je tijd tekort krijgen daar,
    wouw... wat is er veel tezien.
    (en te doen...)

    veel plezier verder weer, Ingrid

  • 12 Mei 2011 - 19:29

    Charlotte:

    Hey es!

    Hoe gaat het met je?

    Je 2de week zit er al weer bijna op! Zo te lezen heb je een druk maar leuk programma deze week! En wat een fantasische mooie foto's! Echt heel bizar om te zien hoe arm ze daar zijn! Wat hebben wij het dan weer goed he? Gelukkig heb je veel geld ingezameld zodat je die mensen kan helpen!

    Dit weekend ga je heerlijk zwemmen met de dolfijnen en lekker genieten van je weekend! Je hebt denk ik tenslotte een indrukwekkende week achter de rug lijkt mij. Dus een ontspannend weekend heb je dan wel verdiend!

    Hopelijk gaat het met je engels inmiddels ook weer wat beter.

    Veel plezier en ik ben weer heel nieuwsgierig naar je volgende reisverslag!

    Groetjes, Charlotte

  • 13 Mei 2011 - 07:21

    Roselynn:

    goodmorning Esther, how are you getting on?
    after reading your report, it seems to be ,your having a great time.... i envy you for making this journey. i'm sure you'll learn a lot, such an experience as this is when you realise how lucky we are to have the life we do. i will keep following you. remember and keep your chin up. and have a great time.
    take care xxxx

  • 22 Mei 2011 - 17:52

    Sofie:

    Hee Esther!

    Ik weet t, ik loop achter wat betreft het lezen van je verslagen, maar wil toch even zeggen dat ik het echt super vind hoe je omgaat met die heftige dingen die je soms toch ook ziet denk ik. Interessant om te lezen wat je werkzaamheden zijn. Ik ga snel verder met lezen en foto's kijken!!
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 62513

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: