Time to go home! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu Time to go home! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu

Time to go home!

Door: estherroeters

Blijf op de hoogte en volg Esther

30 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ja, ik vind het net zo jammer als jullie. Maar dit is mijn laatste blog! De laatste keer dat ik jullie mijn verhalen vertel over hoe geweldig ik het heb hier. De laatste keer. Maar ik heb wel iets moois om altijd terug te kunnen lezen, terug te denken aan mijn tijd in Zuid-Afrika!

Vorige week zaterdag, ik ben in Nelspruit gebleven. Ik wilde graag naar Swaziland, maar ik moest iets hebben voor mijna auto om de grens over te kunnen en dat kon ik niet krijgen in het weekend. Dus wachten tot maandag. Ik ben naar Funky Monkeys backpackers gegaan. S'middags ben ik naar Chimp Eden geweest. Een plek waar chimpansees leven die gered zijn uit een circus of bij mensen thuis. Echt heel leuk om te zien! Chimpansees zijn echt hele slimme beesten en je kunt toch wel zien dat wij van hun afstammen :p S'middags ben ik boodschappen wezen doen met wat andere mensen vanuit de backpackers hostel omdat we die avond zouden koken voor de hele groep. We hebben heerlijke chicken curry gegeten. Daarna heb ik leren poolen :) Echt een leuk spel om te spelen, dus wie meld zich als vrijwilliger om een potje te poolen als ik terug ben?! haha. S'avonds een gezellig avond gehad met de mensen van daar!! Alleen toen ik naar bed ging, kwam ik erachter dat er geld van me was gestolen. Dus de leuke avond eindigde totaal anders....

Zondag. Nog steeds een beetje down omdat me geld was gejat maar blijkbaar was ik goed verzekerd dus kon ik het terugkrijgen!! Yes! haha. Maar dan moest ik wel aangifte gaan doen. Ik ben weggegaan waar ik bleef slapen omdat waarschijnlijk een van de schoonmakers mijn geld heeft gestolen. Weer teruggegaan naar Old Vic waar ik vrijdag ook was blijven slapen. Verder ben ik naar de Elephant Senctuary te gaan. Het was echt GEWELDIG! Elephant Senctuary houdt in dat je de olifanten kunt aanraken enzo. Echt prachtige beesten olifanten! Ook heel veel foto's gemaakt, dus ik zal proberen er een paar op te zetten!
S'avonds nog wat dames blij gemaakt met kleding van mezelf. Ik had nog wat t-shirts en broeken die ik niet meer aan doe, dus die heb ik weggegeven. Ze waren er erg blij mee, haha! En ik hoef het niet mee terug te sjouwen naar Nederland.

Maandag. Tijd om naar het politiebureau te gaan om aangifte te doen. Het was er echt super druk. Gelukkig niet heel lang hoeven te wachten totdat ik geholpen werd, maar eer dat ze begrepen wat ik nodig had waren we nog een uur verder. Als je aangifte doet krijg je een sms met het document nummer van de zaak, maarja daar heb ik niks aan want voor de verzekering heb ik een bewijs nodig dat ik aangifte heb gedaan. Ook is het normaal hier in Zuid-Afrika dat als je geholpen word die politie agent verder nog 100 andere dingen doet, dus je kunt nagaan hoelang ik heb zitten wachten. Nou 2 uur later had ik wat ik nodig had & ik kon naar Swaziland!! Mijn tocht naar Swaziland heeft ongeveer 4 uur geduurd, en na lang zoeken ook eindelijk me hostel gevonden voor die nacht. Swaziland zelf valt me een beetje tegen. Het heeft geen mooie natuur ofzo, het ziet er allemaal een beetje dor en uitgestorven uit.. Deze avond heerlijk gegeten van de braai en er waren nog meer nederlandse mensen daar. Erg gezellig!

Dinsdag. Vandaag zou ik naar Mozambique gaan. Hier heb je een visum voor nodig, dus die ben ik gaan aanvragen in Mbabana, een plaats in Swaziland. Ik was hier om 09.00 en om 14.00 had ik mijn visum. Een verschrikkelijke ochtend dus,de hele tijd moeten wachten op een stomme sticker in mijn paspoort. Gelukkig gezelschap gehad van de bewaker die daar werkt. Echt super lieve mensen hier, dus je bent nooit alleen. Ik was muziek aan het luisteren en hij was benieuwd naar mijn ipod, dus toen heeft hij bijna de hele tijd naar mijn muziek geluisterd. Hij vond het echt geweldig! Dat ga ik zo missen van hier, de geweldige mensen. Iedereen staat altijd en overal voor je klaar als je hulp nodig hebt of in een dip zit. Maar ik was om 15.00 terug bij de backpackers, snel mijn spullen gepakt en op naar Mozambique! Om 16.00 was ik bij de taxi staanplaats en ik dacht dat we ook wel direct zouden vertrekken, maar nee! Hier is het normaal om te wachten tot de taxi helemaal vol zit. Moet je een uur wachten dan is dat normaal, maar ik mocht 2 uur wachten tot we eindelijk vertrokken, pff! Sommige dingen zal ik nooit begrijpen hier in Zuid-Afrika :p Maar rond een uur of 21.30 eindelijk aangekomen in Maputo!! En het was nog super lekker weer. In Zuid-Afrika is het echt super koud als de zon eenmaal weg is, maar hier was het nog lekker weer!

Woensdag. Tijd om te genieten van de zon. Ik ben met de taxi naar het strand gegaan, het was prachtig weer! Niet om te zonnen in mijn bikini want je bent daar een van de weinige blanken en niemand ligt op het strand met dat mooie weer! Echt raar want ik denk dat het wel 28graden was. Maar toch van de zon genoten. Verder een aardige Afrikaan ontmoet waar ik de middag mee opgetrokken ben. MAAR, toen moest ik weer terug naar mijn hostel. En ik wist niet meer waar ik moest zijn, ik heb toen 3uur gezocht naar mijn hostel. Gelukkig was die jongen meegelopen want het was al donker! Wel echt grappig om te zien hoe mensen je aanstaren als je ziet dat je met een donkere jongen loopt. Alle donkere mensen kijken je zo raar aan, alsof het vreemd is om met iemand met een andere kleur mee te lopen. Agh, ik ben veilig thuisgekomen! En heb een super gezellige dag gehad.

Donderdag. Mijn laatste dag! Als het goed is komt die jongen van gisteren me zometeen ophalen en dan gaan we naar het centrum van Maputo. Ik wil nog even wat shoppen en hopelijk kan ik daar wat leuks vinden! Het is nu al heerlijk weer, dus ook vandaag ga ik weer van de zon genieten. Ik weet niet wat het weer in Nederland is, maar ik hoop dat als ik terug ben de zon schijnt want zoveel heb ik niet van de zon kunnen genieten hier in Afrika!
Morgen wil ik om 06.00 de locale bus weer nemen richting Manzini (Swaziland) en vanuit daar moet ik met mijn auto naar Johannesburg. Dit is nog 450km rijden dus ik heb een hele lange dag voor de boeg. Om 20.20 vertrekt mijn vliegtuig richting Munchen en ik hoop om 12.45 weer te landen in Nederland.

Nou super bedankt voor het lezen van mijn blog, ik heb echt genoten van jullie reacties op mijn verhalen! Dat doet me echt goed om te merken dat er zoveel mensen met me meeleven!! Geweldig!

Ik heb echt een super tijd hier gehad, iets wat ik nooit maar ook echt nooit meer vergeet!

Tot in Holland!!!

  • 30 Juni 2011 - 10:50

    Lia:

    Welkom thuis gr de buuf

  • 30 Juni 2011 - 12:38

    Ingrid:

    hoi es,
    wat een mooi avontuur weer,
    je zult het hier straks wel saai vinden na deze mooie avonturen...
    goede reis terug,
    enne niet teveel shoppen,
    koffer vol=vol hoor!
    groetjes,Ingrid

  • 30 Juni 2011 - 13:11

    Mama:

    Ha Es,

    Ja, aan alles komt een eind! Zelfs aan je grote avontuur in Zuid-Afrika, de hele mooie kanten en de schrijnende kant van het land
    En natuurlijk van de vriendelijke mensen die je geholpen hebben waar het nodig was!
    Een mooie tijd waar je nog vaak aan terug zult denken!
    Nou Es, ik kan niet wachten tot je weer terug bent in Nederland en we LIFE al je verhalen nog een keer mee mogen maken.
    Tot zaterdag!!

    Mama
    XXX

  • 01 Juli 2011 - 07:20

    Charlotte:

    Hey Chick!

    In je laatste week heb je je ook weer goed kunnen vermaken lees ik wel, alleen jammer van het geld! maar gelukkig was je goed verzekerd!

    je avontuur zit er bijna op! Geniet nog van je laatste dag in Afrika!! Dit mooie en leuke avontuur kan niemand meer van je afpakken!!

    Nog 1 nachtje slapen en dan kan ik al je spannende verhalen in het echt aanhoren!
    Ik kan niet meer wachten.....

    Fijne reis en tot morgen!!

    Kus

    Charlotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 62511

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: