Laatste week in St. Lucia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu Laatste week in St. Lucia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu

Laatste week in St. Lucia

Door: estherroeters

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Wat schiet het op zeg.. Morgen alweer de laatste dag hier in St. Lucia. Wat is het snel gegaan en ik heb echt de tijd van mijn leven gehad! Het was een ervaring om nooit meer te vergeten, en door alle foto's die ik heb gemaakt ga ik het ook zeker niet vergeten!!

Dinsdagochtend ben ik met Kyla, Michelle en Dereck naar Support Group geweest in Khula. Dit is een soort "praat"groep waar mensen komen om over dingen te praten. Soms hebben we er een soort van presentaties. Mensen kunnen aangeven waar ze iets over willen weten en dat word dan van het engels vertaald naar het Zulu. Dat is het enige nadeel, je kunt niet rechtstreeks met mensen communiceren want het moet altijd vertaald worden. Er hing deze ochtend een vreemde sfeer, niemand wilde echt praten of had iets te zeggen. Achteraf bleek dat de mensen de vrouw die vertaald niet echt mogen en haar weg willen hebben maar ze durven dit niet tegen haar zelf te zeggen. Met als gevolg dat mensen het niet meer naar hun zin hebben en hun "problemen" niet meer vertellen. Wat erg jammer is!
Oh deze ochtend heb ik ook trouwens de "chef" van Khula ontmoet, wat een vreemde snater zeg. Echt zo'n type gladjanus.
De dinsdagmiddag was zoals gewoonlijk niet echt interessant, we moesten de planning doen voor volgende week.

S'avonds hebben we Nokwethemba en Swelle en hun kindjes mee uit eten genomen! We wilden ze bedanken voor de afgelopen 4 weken! Nokwethemba en Swelle zijn de dames die ons mee naar de projecten namen, zonder hen kwamen we nergens (en met hen soms ook niet ;) haha) Het was echt een geweldige avond, ze waren echt zo blij en hadden de tranen in hun ogen. De kindjes waren alle 3 super opgewonden en ze genoten echt van het eten. Wat wij niet op konden, schoven hun met gemak nog naar binnen!! Heerlijk om zoiets te kunnen doen voor deze geweldige mensen!

Woensdag. De dag om het fotoboekje te gebruiken.. Afgelopen nacht hardstikke beroerd geweest en de ochtend was ik nog niet lekker, dus ik ben in mijn bed blijven liggen. Een beetje bijgeslapen want ik wilde de middag heel graag mee. We zouden namelijk de schooluniformen naar Mehtemba 2 gaan brengen. Dus in de auto en opweg naar deze familie. Heuveltje op heuveltje af dus niet echt heel prettig.. Daar aangekomen was ik vergeten dat ik niet lekker was alleen al omdat ik die kindjes weer zag (ze hadden de kleding aan die ik voor ze gekocht had). De schooluniformen gegeven met natuurlijk een grote schooltas erbij! Ze waren erg blij. Van 2 kindjes waren de broekspijpen te lang, dus die moeten korter gemaakt worden. Jullie raden het nooit, ik maak ze korter!! Ja jullie lezen het goed, gisteren avond snel een cursus broekspijpenkortermaken gehad van Rebecca en de eerste broek is al klaar. Vanavond heb ik me voorgenomen om de andere te doen! Dan kunnen we ze morgen nog terugbrengen :) Wat ben ik goed bezig!!! Met behulp van jullie! Verder had ik vandaag gewoon een rotdog, zo'n typische "ik mis iedereen" dag. Ja ik had heimwee.. Maar even met papa en mama gebeld en ik kan er weer 5 weken tegenaan ;) haha.

Donderdag. Vanmorgen met Rebecca naar de clinic geweest. Hier hebben we bij de mensen de bloeddruk gemeten, urine getest en de mensen gewogen. Het was niet zo druk als de laatste keer, maar we hebben ons niet verveeld. (Ik ben zelf ook nog even op de weegschaal gaan staan, gelukkig geen kilo's eraan door al die chocola en lekkere dingen) Vandaag trouwens een super schattig kindje gezien. Was pas 1 week oud, zo lief!! Alle kindjes hier zien er schattig uit, het liefst stop ik ze allemaal in mijn rugzak en neem ik ze mee naar huis!
Vanmiddag ben ik niet mee naar de After School Club gegaan. Ik zit niet lekker in me vel en heb mama en mies even aan de telefoon gehad. Dat doet me goed!

Morgen ga ik nog een dagje de dorpjes in voor Home Based Care en s'middag gaan we nog wat families bezoeken. Van de ene kant vind ik het heel jammer om te gaan, maar met alles van de afgelopen weken in mijn achterhoofd ga ik met een goed gevoel hier weg! Ik heb echt wat voor de mensen kunnen betekenen, en ze hebben ook een hoop voor mij gedaan! Ik ga het zeker missen, maar op naar het 2e gedeelte van mijn reis. Rondtouren door Zuid-Afrika! Jullie horen volgende week hoe me dat afgaat!

Liefs van mij!

  • 26 Mei 2011 - 13:29

    Mama:

    Hallo kind van me,
    Wat ben ik trots op je!!
    Doeiiiii Mama xxxx

  • 26 Mei 2011 - 17:14

    Irene:

    Hey Esther!
    Ik zag op facebook je link en was heel benieuwd!
    Wat een super ervaring en echt geweldig dat je die mensen zo goed kunt helpen en zo blij kunt maken! Heel veel succes nog en pas goed op jezelf! Deze ervaring kan niemand meer van jou afpakken! Xx

  • 27 Mei 2011 - 11:25

    Michelle:

    Ha Zus,

    Hopelijk gaat het na twee wat mindere dagen met je weer en stuk beter en kun je nog
    even lekker gaan genieten van je laatste daagjes in Sint Lucia!
    Nou is ons 'vooralsjeonsmistboekje' toch nog van pas gekomen maar ik hoop dat je
    hem toch niet nog eens echt zo nodig zal hebben!

    Nou heeel veel plezier nog met je laatste daagjes daar & succes met
    je nieuwe avontuur!!

    Het komt allemaal goed zus, ik weet het zeker!!
    Ik mis je wel hoor..
    Dikke kus van je zus xxx

  • 27 Mei 2011 - 19:34

    Sofie:

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx!!!!!

  • 28 Mei 2011 - 10:44

    Ingrid Verschuur:

    Hee Esther!

    Wat een verhalen weer! Al die mensen die je superblij maakt! Ik ben trots op je!
    Nog veel plezier op je tour door Zuid-Afrika! Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen! :D

    Liefs, xxx!
    Ingrid

    PS: Als je terugkomt, moet ik je wel even voorstellen aan iemand ;)

  • 28 Mei 2011 - 20:45

    Lars:

    Hee Esther,

    Nou je bent flink aan de gang geweest al in Afrika.
    En aan je verhalen te lezen heb je een mooie tijd daar.

    En vanaf morgen gaat het reizen beginnen ik wil je heel veel succes wensen en een hele mooie tijd toegewenst.

    Groetjes,
    Lars

  • 29 Mei 2011 - 09:47

    Jan En Ria:

    Hallo Esther,

    Wat hebben we genoten van je mooie reisverslagen, het was erg leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Het werk wat je daar verricht hebt is heel bijzonder geweest voor zowel de mensen in Zuid-Afrika als voor jou. Ze zullen heel blij geweest zijn met je.
    Dat is aan de gezichtjes op de foto's wel te zien.
    Ja, afscheid nemen is niet leuk, maar aan alles komt 'n eind. Je moet maar zo denken, deze ervaring pakken ze me niet meer af.

    Nu kun je op 'n andere manier lekker gaan genieten van het mooie Zuid-Afrika.
    Ga er leuke en mooie tijd van maken. Heel veel SUCCES. We horen nog zeker van je.

    Liefs en groetjes
    Jan en Ria XXX


  • 30 Mei 2011 - 08:40

    Joannet:

    Hee Esther

    Goed bezig hoor!
    Echt mooi om te lezen hoe blij je die mensen daar maakt!
    Het gaat je goed en hou je taai! ;)

    Groetjes xx Joannet

  • 30 Mei 2011 - 13:21

    Shirley:

    He Esther
    heb je de afgelopen weken een beetje gevolgd zo door je verhalen en foto's
    Echt heel erg gaaf! En zeker door de foto's erbij!
    Respect hoor!!
    Nog veel succes! en heel veel plezier natuurlijk

    Groetjes Shirley

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 62464

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: