Weer een hoop meegemaakt! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu Weer een hoop meegemaakt! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu

Weer een hoop meegemaakt!

Door: estherroeters

Blijf op de hoogte en volg Esther

23 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn avontuur in St. Lucia zit er helaas alweer bijna op. Vandaag is de laatste week van start gegaan. Van de ene kant wel jammer, je leert de mensen hier nu echt pas kennen en toch wel een beetje een band te krijgen met sommige! Maar van de andere kant ben ik ook heel nieuwsgierig naar de rest van Zuid-Afrika. Gisteren voor het eerst auto gereden hier, schakelen met links, aan de linker kant van de weg rijden en vooral niks zien met al die heuvels, bobbels en bochten. Maar het is me 100% meegevallen dus laat ons avontuur maar beginnen!!

Eerst natuurlijk nog een hele hoop te vertellen over de afgelopen dagen.
Vrijdag had ik verteld had ik in de ochtend mijn laatste dag op de school waar we voorlichting hebben gegeven. Deze dag hebben ze de schriftelijke test gehad. De kinderen allemaal behoorlijk nerveus en eerlijk gezegd ik ook wel een beetje! sommige waren heel snel klaar en andere hadden wat meer moeite. Ik moet mijn toch wel een beetje pijn in mijn hart vertellen dat er maar 7 geslaagd zijn van de 12.. Waar het aan ligt? Ik hoop toch niet aan mij (al ben ik geen super lerares) haha maar ik denk dat het de taal is.. Maargoed, de kinderen die geslaagd zijn krijgen een officieel certificaat van African Impact!! De middag begon erg hectisch, in Afrika hebben ze niet echt van organiseren gehoord en sommige vrijwilligers hier zijn ook te lui om op de planning te kijken zodat ze uiteindelijk niet weten wat ze moeten doen.. VERVELEND, maar we moeten het ermee doen. Uiteindelijk 1 uur verder voordat we konden beginnen. Sommige gingen verder met een hek te bouwen en ik ben samen met 4 andere de kleding gaan brengen naar Methemba 2. De familie waar we kleding voor hadden gekocht. De oudste zoon was helaas niet thuis. De andere 3 kindjes wel gelukkig! Wat waren ze blij met de kleding, en het pastte ook!! De broeken misschien iets te groot maar daar kunnen ze mooi nog in groeien! Ook voor de moeder hadden we iets gekocht, een lekker dik vest omdat het nu winter is en s'avonds toch wel afkoeld. Ze zag het, nam het in haar armen en knuffelde haar vest en sprong in het rond. Ze was zo gelukkig met een (simpel) vest, ze moest er gewoon van huilen. Echt zo moeilijk om dit te zien. Dat je iemand zo gelukkig kan maken (dankzij jullie) met kleding. Wat voor ons vanzelfsprekend is, is hier gewoon een heel mooi kado voor iemand. Nou de tranen stonden echt in mijn ogen. En het mooiste is we mogen deze week terug om de kindjes hun schooluniformen te geven! Verder voor de kindjes ieder een speelgoedauto gekocht, ze waren gelijk verkocht! Echt mensen, bedankt voor jullie bijdrage!! Echt GEWELDIG! (op de foto's kunnen jullie zien om welke familie het gaat!) Verder nog voor 1 kindje (16mnd) kleding gekocht, de moeder (21jr) van dit jongetje is 2 weken geleden overleden. Het woont nu bij opa en heeft geen familie verder en ook geen kleding.. Zo zielig. Dus nog meer mensen blij gemaakt.
S'avonds hebben we met iedereen heerlijk genoten van de Afrikaanse braai. mmmmh.

Zaterdag. De wekker ging om 04.30. Belachelijk vroeg, maar ik ben vandaag naar Hluhluwe park geweest, dus het was het allemaal waard! De heenweg was op zijn zachts gezegd "verschrikkelijk". Wat was het koud zeg. 45min, ik was bevroren. Toen we in het park kwamen, kwam het zonnetje door. Met mij waren er trouwens nog 5 nederlanders die deze tour deden. Heel toevallig uit Helvoirt en de 2 meiden hebben blijkbaar bij mij op school gezeten. Ze hebben hier 2,5 maand stage gelopen voor het kw1c, de verpleegkunde opleiding. Leuk wat aanspraak :) We hebben tot 13.00 door het park gereden en YES een hele hoop dieren gezien. Zebra's, impalla's, apen, neushoorns, giraffen, buffalo's en uiteindelijk in de verte nog een paar olifanten! echt geweldig mooi die beesten.

Zondag. Vandaag hebben we met 3e een auto gehuurd om een dagje naar Cape Vidal te gaan. Een hele mooie plek 45min rijden hiervandaan. Even spannend want ik zou gaan rijden en ja ze rijden hier links. Maar zoals ik al had geschreven, het viel me allemaal mee! Wel weer leuk om na 3 weken weer een stukje te rijden. Rond 9.30 waren we bij Cape Vidal, het was echt super rustig. Iemand vertelde ons dat er afgelopen zaterdag iemand was gedood door een haai en dat het daarom zo rustig was. Maar of dat waar is? Niks van gehoord verder. Maar heerlijk genoten op het strand, en ja hoor wederom verbrand.. Maar wie een kleurtje wil krijgen moet wat? Naja ik dan want ik verband altijd. Op de terugweg nog langs Mission Rocks geweest, een strand met alleen maar grote rotsen. Erg mooi ook. Deze leuke dag afgesloten met Kyla en Evelien bij Mighty Bite. Een tentje hier in St. Lucia waar je heerlijke pizza's kunt eten!!

Maandag. Vanmorgen met Evelien naar Inkanyezi creche geweest. Weer een heerlijk ochtendje gespeeld met de kindjes, wat een schatjes zijn het toch!! Dit was de laatste ochtend dat ik hier zou komen, de andere dagen sta ik bij andere dingen op de planning! Vanmiddag zijn we met alle vrijwilligers naar de After School Club geweest. Een drukke bedoeling. Het lijkt wel of er elke week meer kinderen bijkomen, maar dat komt ook omdat het altijd super gezellig is!! Vandaag hebben we 2 uur lang gezongen en gedanst. En zelfs wij moesten er weer aan geloven. Dansen met en voor de kindjes. Echt een super leuke middag! Gelukkig heb ik filmpjes van ze, want ook dit ga ik echt heel erg missen. Ze hebben allemaal zulke prachtige stemmen en dat ritmegevoel, WAUW!

Ik hoop dat jullie weer kunnen genieten van mijn verhalen en ik laat deze week nog wel iets van me horen voordat ik met Evelien door het land ga touren!

Oja, ik mis jullie allemaal wel hoor! Ik heb gisteren even in mijn "vooralsjeonsmist" boekje gekeken. Ik kan er weer tegenaan!!

Liefs

  • 23 Mei 2011 - 15:38

    Susan Pijnenburg:

    Wederom weer een leuke verhaal, met vele avonturen!
    Geniet ervan en ik ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal!
    Veel plezierrrr!
    Liefs x Susan

  • 23 Mei 2011 - 18:13

    Papa:

    Ha die Esther,

    Ik heb weer zitten genieten van je reisverslag en je foto's. Ik blijf volhouden dat zwart je goed staat, echt schattig die foto. Het moet je wel een ontzettend goed gevoel geven met wat je daar aan het doen bent. Vooral dat je die mensen zo gelukkig kunt maken met kleding of met speelgoed. Nog één weekje en dan zit de eerste periode er weer op. Ik denk dat je de komende weken,en ook de komende jaren, hier nog vaak en met veel plezier aan terug zult denken.

    Het lijkt me ook wel spannend met wat je de komende weken zult zien en meemaken.
    Wel fijn dat het rijden de eerste keer ook zo goed is gegaan, weer een hele geruststelling.
    Nog veel plezier deze week en alvast sterkte voor het weekend als je afscheid moet nemen van al deze mensen.

    Dag Es ,ik hoop weer snel iets van je te lezen en te zien.

    papa XXXX


  • 23 Mei 2011 - 18:13

    Papa:

    Ha die Esther,

    Ik heb weer zitten genieten van je reisverslag en je foto's. Ik blijf volhouden dat zwart je goed staat, echt schattig die foto. Het moet je wel een ontzettend goed gevoel geven met wat je daar aan het doen bent. Vooral dat je die mensen zo gelukkig kunt maken met kleding of met speelgoed. Nog één weekje en dan zit de eerste periode er weer op. Ik denk dat je de komende weken,en ook de komende jaren, hier nog vaak en met veel plezier aan terug zult denken.

    Het lijkt me ook wel spannend met wat je de komende weken zult zien en meemaken.
    Wel fijn dat het rijden de eerste keer ook zo goed is gegaan, weer een hele geruststelling.
    Nog veel plezier deze week en alvast sterkte voor het weekend als je afscheid moet nemen van al deze mensen.

    Dag Es ,ik hoop weer snel iets van je te lezen en te zien.

    papa XXXX


  • 24 Mei 2011 - 13:58

    Michelle:

    Ha Zus,

    Wat een verhaal weer zeg & wat een mooie foto's
    met al die beesten erop! Gaaf hoor om ze dan daar in het echt te zien.
    Wel jammer dat het eerste gedeelte er nu alweer bijna op zit he,
    de tijd vliegt om! Ben benieuwd naar hoe je volgend avontuur zal
    zijn als jullie met zijn 2en gaan touren!

    Veel plezier!!
    Dikke kus xxx

  • 24 Mei 2011 - 14:49

    Riekuit Empel:

    hallo esther hoe gaat het bij jullie alles goed
    hier ook ik zit in de gips met mijn arm nog 4 weken
    schiet de tijd goed op
    hier verder alles goed
    groetjes

    jan en riek nog veel plezier tot ziens

  • 24 Mei 2011 - 17:13

    Charlotte:

    Haii es,

    Hoe gaat het met je? Zo te lezen en te zien aan je reisverslag en prachtige foto's heb je weer een goed, leuk en druk weekend gehad volgens mij.....Hopelijk heb je je ogen goed de kost gegeven met al die mooie dieren en al die blije gezichten! Gelukkig heb je veel foto's gemaakt zodat je later nog kan nagenieten van je spannende en leuke avontuur!!

    Dit is alweer je laatste week van je vrijwilligerswerk in St Lucia... Wat gaat de tijd snel he?
    Volgende week begint je 2de avontuur: dan ga je rondreizen samen met Evelien! Spannend...Gelukkig ging het autorijden goed en heb je al een beetje kunnen wennen aan de afrikaanse autoregels enzo....dus dat zal vast en zeker ook wel goed komen!

    Geniet nog van de laatste paar dagen in St. Lucia en ik hoop dat ik je volgende reisverslag weer snel kan lezen!!

    Kus,

    Charlotte


  • 24 Mei 2011 - 18:07

    YF:

    Hey chick,

    Hehe eindelijk kan ik je een berichtje sturen. Probeer al heel de week een bericht te sturen maar elke keer loopt de computer vast! Ben nu in hedel en hier doet ie het wel! Ik zal je zo effekes smse haha! Maar wat ziet er het allemaal kei mooi uit:) ben jaloers op je! Nou geniet er maar van en ik spreek je snel weer

    Xx (L)

  • 24 Mei 2011 - 20:25

    Riet En Theo:

    Hoi Esther wat leuk om iedere week je belevenissen te lezen, en wat fijn dat het zo goed bevalt. alweer aan de laatste week werken begonnen, wat vliegt het voorbij. maar jullie hebben nog veel moois te goed dat weten wij zeker, geniet er maar met volle teugen van want ook de komende weken zul je merken dat ze voorbij vliegen. we lezen en kijken al uit naar de verhalen en foto's van jullie. Groetjes uit Drunen. xxx

  • 25 Mei 2011 - 17:36

    Fred:

    Hoi Esther,

    Geweldig alles wat je daar doet. Het moet echt wel emotioneel zijn als de mensen met voor ons kleine dingen dol blij zijn. Fijn dat je iets kan bijdragen aan het levensgeluk van anderen. Nou deed je dat hier natuurlijk ook al maar daar zul je de waardering veel meer voelen verwacht ik.

    Wat gaat de tijd toch snel, je laatste dagen zijn al in gegaan. 4 weken is echt niets maar de herinnering is gelukkig voor altijd.

    En dan dadelijk het avontuur waar ze hier erg naar benieuwd zijn. Foto's en verhalen van kroeskopjes zijn best leuk maar de spannende verhalen van krokodillen die je achterna zitten en en leeuwen die in je oor brullen is meer het ding hier. We hopen dat je veel gaat zien en het land nog meer gaat leren kennen. Veel plezier de komende tijd nog.

    Gr Fred

  • 25 Mei 2011 - 18:32

    Sofie:

    Hee Es!!

    Bedankt voor de kaart! Hij staat bij ons op de kast (ben je toch een beetje dichterbij;) )

    Hoop snel weer een mooi verhaal te lezen!

    xxxx Liefs!!

  • 26 Mei 2011 - 09:54

    Ingrid:

    nog een paar daagjes en zit je eerste ervaring met afrika erop,
    zal wel moeilijk zijn om daar weer weg tegaan,
    maar geniet van al het moois wat je vast nog meer zult gaan zien,
    al heb je nu ook al veel moois gezien,
    wat een mooie foto's zeg!
    als je tijd heb ook weer verslagen schrijven hoor, van de komende weken,
    je schrijft leuk en super om tezien wat je daar doet!

    groetjes van ons allemaal,
    Ingrid

  • 26 Mei 2011 - 10:12

    Eline:

    Beste Esther,

    Wij zijn studenten van de Hoge hotelschool Maastricht en wij hebben de opdracht een landenrapportage te maken over Zuid-Afrika. Hierbij is het de bedoeling dat wij onze informatie controleren door 5 mensen te interviewen die in Zuid-Afrika zijn geweest. Wij kennen zelf niet veel mensen die in Zuid-Afrika zijn geweest dus willen vragen of jij een aantal vragen voor ons zou willen beantwoorden. Zou je een mailtje willen sturen naar elinewijers@msn.com zodat wij het interview kunnen sturen.

    Alvast bedankt!

    Groeten,
    Eline Wijers
    Roos ten Zeldam
    Claire van der Zalm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 62508

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: