De 3e week! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu De 3e week! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu

De 3e week!

Door: estherroeters

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zo daar ben ik weer! Weer genoeg om te vertellen! Ik wilde gisteren eigenlijk achter het internet gaan, maar ik had geen zin meer.. Toen wilde ik vanmiddag gaan maar het is vandaag electionday (dag van het stemmen) dus alles is dicht.. Ik na het avondeten in me uppie nog even op pad, stond ik weer voor een gesloten deur, maar die man zag me zielig kijken dus hij heeft me nog binnengelaten! Lucky me :)

Maar allereerst allemaal super bedankt voor de reacties op mijn verhalen, ik kijk er elke keer weer naar uit om ze te lezen!!

Maar het weekend zijn we dus naar Mozambique geweest. Om 04.00 onze wekker gezet, werden we pas om 06.00 opgehaald.. Excuus hadden ze niet, ze waren gewoon te laat.. pff Afrika.. Na een tocht van 5uur, de douane, vreselijke wegen (ja papa, je kan hier een hoop doen dus als je je verveelt ;) zeg het maar tegen je baas) maar toen waren we in Mozambique!! Echt super mooi :) Veel groen en zand, en het strand.. Super mooi. We waren met 4 andere waaronder 1 nederlandse jongen. We sliepen in een schattig huisje met alles erop en eraan. De zaterdag waaide het te hard om de zee op te gaan om met de dolfijnen te zwemmen. Tegenvaller, maar we hebben heerlijk geluierd op het strand. Met zijn allen een hapje gegeten en op tijd ons bed in. Om 06.00 ging de wekker (ja zelfs in het weekend), en om 7.30 zaten we al op het water! Opzoek naar dolfijnen. Er zwommen hele grote groepen dolfijnen vlak langs de kust, maar er moest gekeken worden of we wel met hen konden zwemmen. Bij de 3e groep was het zover, snorkels op, flippers aan en het water in!! Wel een beetje eng moet ik zeggen, die beesten zijn zo mooi maar ook groot. Ze zwommen met groepjes van 4 of 5 zo langs en onder ons door! Wauw wat een waanzinnige ervaring! Helaas geen foto's, maar van die organisatie hebben ze wel onderwaterfoto's gemaakt dus die haal ik nog wel een keer van facebook! Nog gekeken naar whalesharks maar die sliepen denk ik nog (gelukkig). Om 11.00 waren we weer terug aan land. De rest van de middag heerlijk op het strand gelegen, zelfs een kleurtje opgedaan! Dit weekend was echt waanzinnig! Op de heen- en terugrit na dan ;)

Maandag, oh ik wilde echt niet mijn bed uit. Wat een vermoeiend weekend, terwijl we niet zo veel hebben gedaan! De 2 laatste weken zijn van start gegaan en deze ochtend hadden we Home Based Care. De mensen thuis helpen. We bezochten gogo (oma) breastcancer, we verzorgde haar wond. Het zag er beter uit maar het lijkt ontstoken dus ze moet naar de clinic voor antibiotica. Verder hebben we een oudere vrouw bezocht die verlamd is en alleen haar armen en hoofd kan gebruiken. Heel zielig want ze heeft echt zo'n krakkemikkige rolstoel waar ze het mee moet doen. Haar hebben we medicatie gebracht, incontinentiemateriaal en een voedselpakket. Als laatste een jong meisje van ongeveer 18jaar die erg ziek was. Ze at al een aantal dagen niet. We gaven haar energydrink en medicijnen. Ze heeft waarschijnlijk een ontsteking aan de baarmoeder, waarvoor ze antibiotica krijgt. Tussen de middag even een dutje gedaan, want ik was echt bekaf. S'middags naar de Afterschool club geweest, het lokaal hadden ze op slot gedaan dus we hebben buiten in het zand met de kids gespeeld. Wederom twister en wat gekleurd, de kinderen zijn er dol op!
Deze avond zijn er 7 nieuwe vrijwilligers gearriveerd! Dus het is vanaf nu een drukke bedoeling :)

Dinsdag. Ik was vroeg naar bed gegaan en heb wel 10 uur geslapen. Ik kan er weer tegenaan. Samen met Evelien naar de Inkanyezi creche geweest. Hier heb ik de kindjes wat les gegeven, het alfabet in het engels geleerd! Knap hoe ze dat doen, terwijl de meeste 3 jaar oud zijn. We kwamen hier voor het medische gedeelte. De kindjes gecontroleerd op wondjes enzo. Bij de kindjes de oortjes schoon gemaakt, deze waren helemaal kapot van binnen (zie je vaak bij kindjes) en verder had 1 jongetje een fikse brandwond op zijn voetje wat er vorige week goed uitzag en vandaag zag het er verschrikkelijk uit, helemaal vol geel beslag en het rook zo erg. Goed schoongemaakt en weer opnieuw verbonden. Het jongetje ook verband meegegeven, hopelijk verschonen zijn ouders het! Toen was het tijd om te SHOPPEN! Vanuit het project 10 familys hebben we gekeken welke mensen het hards kleding of dergelijke nodig hadden. We hebben gekozen voor fam. Methemba, deze bestaat uit een jonge moeder met 4 kleine kinderen (5,8,10 en 12). De vader is pas geleden overleden en ze hebben geen kleding, geld en eten. Zo zielig, we hebben hun al vaak bezocht. We hebben vandaag voor de kindjes kleding gekocht, voor ieder schoenen, sokken, ondergoed, een trui, een shirt en een broek! Daarnaast voor ieder een speelgoedautootje gekocht, ben al benieuwd naar hun reacties! Natuurlijk maken we foto's al we het hen geven, want dit kunnen we doen dankzij jullie!! Verder hebben we voor de andere kindjes ook wat speelgoed gekocht, voetballen, barbies, bellenblaasspul, tennisspel en speelgoedauto's. MAAR, het mooiste komt nog. Aanstaande vrijdag gaan we schooluniformen kopen voor 4 kindjes! Dit betekend dat ze naar school kunnen, want geen uniform is geen school. Zielig he. Maar wel super dat er dankzij jullie/ons weer 4 kindjes onderwijs gaan krijgen!

Woensdag. Vandaag is het dus electionday wat hier een nationale vakantiedag is. Dat mogen ze in nederland ook wel invoeren! Dit betekend wel dat de creches, scholen en klinieken dicht zijn. We zijn vanmorgen met 6 jongens (deze wonen perminent op school) naar het strand geweest. Heerlijk een ochtend gespeeld en geluierd op het strand! Vanmiddag onze handen uit de mouwen gestoken en een gebouw geverfd! Dit is een soort van sociale plek voor de afrikanen, hier is een bar en kunnen ze bij elkaar komen! De buitenkant krijgt een mooie blauwe kleur en de binnenkant roze!

Nou dit was het voor nu weer, misschien wat minder als de vorige keer maar ik zit in die man zijn vrije tijd op het internet ;)

Groetjes allemaal!

  • 18 Mei 2011 - 18:15

    Geert:

    Hey Esther,

    Leuk om weer een blog van je te lezen en te horen dat je het naar je zin hebt daar! :)

    Ik durf te wedden dat het uitgekozen gezin zeer blij is met jullie cadeau's! :D

    Groetjes uit Nederland!

    xx

  • 18 Mei 2011 - 18:16

    Geert:

    PS: Ik zei toch dat ik je blog in de gaten hield ;-)

  • 18 Mei 2011 - 18:18

    Mandy:

    Hee Esther,

    Super leuk dat je daar bent! EN ook heel goed werk.
    Heeeeeel veel plezier nog de komende tijd.

    xxxMandy

  • 18 Mei 2011 - 19:03

    Brita:

    Echt super mooi meid om dit allemaal te lezen..!! Ben echt trots op je..!! Dikke kus en nog heel veel plezier!!

  • 19 Mei 2011 - 12:29

    Michelle:

    Ha Zus,

    Wat een leuke foto's heb je er weer op staan zeg!
    En wat heb je een hoop kleren & speelgoed voor die
    kindjes kunnen kopen, daar zullen ze echt héél erg blij mee zijn!
    Weet je al wanneer je dit aan ze gaat geven?
    En al iets gevonden waar je de rest van het geld aan gaat uitgeven?

    Nou geniet er van!! ;)
    Liefs xxx

  • 19 Mei 2011 - 13:01

    Charlotte:

    Haaii chick,

    En alweer zijn jullie goed bezig daar in Afrika! Wat zullen die kinderen en andere mensen enorm blij met jullie zijn met al dat mooie speelgoed, goederen en hulp. . Gelukkig ga je foto’s maken als je de kado’s enzo gaat geven, zodat we ook van dat mooie moment mogen meegenieten!

    Het was weer heel leuk en interessant om je verhaal te lezen en ook ik kijk uiteraard weer uit naar je nieuwe spannende verhalen en foto’s!

    Veel succes en plezier en ik hoop snel weer iets van je te horen!

    Groetjes,

    Charlotte

  • 20 Mei 2011 - 12:15

    Oma:

    Hoi Esther

    Leuk om weer te lezen wat je allemaal heb meegemaakt.
    En wat zullen die kinderen genieten van alles wat jullie voor ze doen .
    Geweldig hoor.
    Oja Esther nog dedankt voor je kaart, met die mooie giraffe erop.
    Nog een fijne tijd daar.
    Gr, oma xxx

  • 20 Mei 2011 - 15:44

    Ingrid Verschuur:

    Hee Esther!

    Goed om te horen/zien dat je het nog steeds naar je zin hebt :D Vooral je kamer (zooi?) bewijst het wel! Haha
    Echt heel indrukwekkend om te lezen wat je allemaal doet voor de mensen in Afrika! Respect!
    En zwemmen met dolfijnen, ik ben echt jaloers! Daarvoor wil ik ook wel uren in de auto afzien ;)

    Ik mis je zo wel op de voetbalvelden hoor! Het is toch een stuk stiller zonder jou!
    Kan niet wachten op je volgende blog!

    Liefs, xxx
    Ingrid

  • 22 Mei 2011 - 18:17

    Ingrid:

    fijn dat alles goed gaat,
    met de dolfijnen wil ik ook wel zwemmen hoor,
    stuur je ze even hier langs....
    goed besteed het geld, wat zullen ze er blij mee zijn,
    heb je het al gegeven?
    groetjes weer van hier, Ingrid

  • 22 Mei 2011 - 18:19

    Jos En Anja.:

    Hallo esther.
    Nou je hebt weer veel mee gemaakt en gezien.
    Nou fijn om te horen dat je het goed naar je zin hebt.
    Nog 1 week zeker en dan kunnen jullie aan je eigen
    avontuur beginnen. Op de foto's zie ik dat je al wat
    met je ingezameld geld hebt gekocht nou fijn dat je
    daar de mensen en kinderen blij mee kunt maken.
    (Nog geen foto gezien van de roosjes) of heb je ze
    niet mee genomen. Nog een fijne tijd daar hoop dat je
    ons nog niet mis maar zo te lezen niet.

    Groetjes Jos en Anja.
    xxxxxxxx

  • 22 Mei 2011 - 18:21

    Papa En Mama:

    Ha Es,

    Wij zijn net terug van een weekendje cultuur snuiven met het werk van je pa. Hebben een leuk weekend gehad maar het is niets vergeleken wat jij mee maakt hoor!
    Ik begrijp dat je dit weekend voor het eerst links hebt gereden, in een gehuurde auto, ik hoop dat het niet tegen is gevallen en dat je de auto weer terug hebt kunnen brengen zonder enig schrammetje!!
    Nu van de week je laatste week voor Activity en dan ga je beginnen aan het grote avontuur!!
    SPANNEND hoor!!!!!!!!!
    Nou ik ben weer benieuwd naar je volgend verslag en natuurlijk naar de foto's want die zijn ook super hoor!!

    Heel veel groetjes van ons!!!
    XXXX

  • 22 Mei 2011 - 18:34

    Sofie:

    Ha Esther!

    Zoals je ziet heb ik de achterstand ingehaald en nu heb ik al je blogs weer gelezen. Soms moet ik echt even lachen om wat je meemaakt maar vooral respect voor wat je allemaal doet daar!

    (L)

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 62447

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: