Alweer 2 weken van huis! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu Alweer 2 weken van huis! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu

Alweer 2 weken van huis!

Door: estherroeters

Blijf op de hoogte en volg Esther

13 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Daar ben ik weer, met een hele hoop dingen om te vertellen!!

Wat een leuke week! Het weekend viel het met bakken uit de hemel maar de zon liet zich weer zien! Beter kun je de week niet beginnen.
Het gaat nog steeds goed hier, ik begin me echt op mijn gemak te voelen en met de andere vrijwilligers vormen we echt een leuk groepje! Het engels gaat ook steeds beter, alleen de lange gesprekken volgen is nog lastig. Ze praten soms zo snel..
Maar laat ik is iets vertellen over de afgelopen week:

Maandagochtend zijn we met Steph, Evelien en Rebecca naar de Inkanyezi creche geweest. Hier komen kindjes van 1 tot 4 jaar. De ochtend word altijd geopend met een liedje en een dansje : Sawabona, Sawabona how are you, Sawabona Sawabona how do you do. SAWABONA!! Zo grappig hoe die kindjes dat doen! Evelien en ik kwamen hier voor het medische gedeelte, 1 jongetje heeft een flinke brandwond op zijn voetje een ander heeft een kapot oor en de meeste kindjes hebben allemaal open plekjes op hun benen. Dit hebben we verzorgd. De rest van de ochtend heerlijk gespeeld met de kindjes! S'middags naar de After School Club geweest. Eventjes kunnen voetballen met de jongens,maar toen begon het weer kei hard te regenen dus ons maar binnen vermaakt! We hebben twister gedaan, leuk om weer kind te zijn haha.

Dinsdagochtend ben ik weer naar de creche geweest, dus deze ochtend was hetzelfde als de maandag. We hadden trouwens mijn ipod meegenomen en hebben gedanst met de kindjes!! Verder wat engelse woordjes geleerd als mother, father, brother and sister. S'middags met zijn alle de planning voor komende week gemaakt, niet zo bijzonder.

Woensdagochtend. Hier zag ik al een week tegenop: HIV-voorlichting op de middelbare school.Dit zou ik 3 dagen gaan doen samen met Rachel, wat wel fijn is want zei spreekt vloeiend engels! Allereerst de wandeling naar de school, 40min in de hitte.. Pff ik verlies nog wat vetjes hier ;) want ja heen betekend ook weer terug.. Eenmaal daar aangekomen moesten we wachten (zoals het grootste gedeelte van de dag eruit ziet) daarna werden we naar de klas gebracht met ongeveer 13 kinderen van rond de 12/15 jaar. Ze moesten allemaal lachen natuurlijk toen we in stuntelig Zulu onzelf voorstelden. We brachten ze wat bij over HIV, maar kregen weinig respons.. De kinderen vragen laten stellen (opschrijven op papier) die wij de volgende dag weer konden beantwoorden. Echt schokkend want het waren vragen zoals wat is HIV? Wat is een condoom? En krijg ik HIV als ik een ruimte met iemand deel? Dat zegt wel genoeg over hoe belangrijk de voorlichting is!! De middag zijn we met 5e naar de creche geweest om een bed in elkaar te knutselen. Zagen, Schuren, timmeren ja we leren hier ook nog wat! Hij is nog niet af, dus het resultaat zien jullie misschien volgende week!
Woensdag is normaal karaoke avond, maar er waren maar 10 mensen in de kroeg dus die schuiven we maar door naar volgende week.

Donderdagochtend, hetzelfde ritueel. 40min heen en 40min terug in de hitte. (en dan nog niet bijkleuren) De kinderen waren al wat spraakzamer dan gisteren, dus dat betekend dat de boodschap aankomt! YES! Het huiswerk wat ze hadden meegekregen was ook keurig gemaakt, dus dat doet je wel weer goed want soms had ik het idee alsof je tegen een muur stond te praten.. S'middags weer naar de After School Club geweest, Kyla uit Canada had een hele boel kraaltjes en touwtjes meegebracht dus we gingen armbandjes en kettingen maken met de meiden. Iedereen was super enthousiast!! S'avonds naar de culture night geweest. We hebben gezien hoe de Zulu-mensen leefde, we hebben wat traditioneel eten op, de traditionele kleding gepast en tenslotte hebben Kyla en ik met de Zulu mannen gedanst haha. Hilarisch hoe wij dansen, net houten klaassen, terwijl hun zo hoepa hun benen in hun nek gooien! Het was erg gezellig met zijn alle!

Vrijdagochtend! Vanmorgen hoefde we gelukkig alleen terug te lopen, we hebben gesmeekt of ze ons konden afzetten haha :) Vandaag gaven de kinderen antwoord op onze vragen en het was al minder erg om voorlichting te geven. Ow vandaag hadden we trouwens de condoom demonstratie, je weet wel met een banaan.. HILARISCH natuurlijk.. Volgende week donderdag met Rebecca (Rachel gaat weg op maandag) de lessen herhalen en de vrijdag krijgen de kinderen een test. Als ze slagen krijgen ze een officieel certificaat van African Impact. De organisatie waar we voor werken. Vanmiddag Home Based Care. Eerst wat kindjes blij gemaakt met kleding en nog 4 andere hun HIV certificaat gegeven. Toen moesten we aan het werk, spierballen kweken haha. We hebben hout gezaagt. Hier gaan we volgende week een hek van maken om rondom te groente tuin van Gogo Joyce te plaatsen. Ze heeft last van kippen die haar groenten opeten.

En nu hebben we WEEKEND! de trip naar Mozambique staat voor de deur, ik heb er zo'n zin in! Morgen worden we om 05.00 opgehaald en rijden we in 3uur onze bestemming. We gaan zwemmen met dolfijnen, snorkelen, blijven daar overnachten maar gaan vooral genieten!!

Iedereen een goed weekend!

Liefs

  • 13 Mei 2011 - 15:53

    Susan Pijnenburg:

    Heee Es!

    Ik vind het leuk om te lezen wat je allemaal doet. Heb er echt respect voor!
    Door de foto's erbij, krijg ik ook een goede indruk!
    Ga door met je goede werk en geniet ervan!!

    xxxxxxxx

    P.S. GDC is kampioen:(, voor als je dit nog niet wist..

  • 13 Mei 2011 - 19:31

    Oma:

    Hoi Esther.
    Fijn om te horen dat het allemaal goed gaat met je.
    En wat jullie daar doen ,echt geweldig hoor.
    Mooie foto s Esther kunnen we zien hoe het daar is.
    Kijk weer uit naar je volgende berichtje hoor.
    Groetjes Oma

  • 14 Mei 2011 - 06:09

    Ingrid:

    goed bezig joh,
    mooi verslag weer, we krijgen zo een goed beeld van je wat je daar doet,
    de kleding staat je ook echt goed! Is dat hun uitgaans kleding ?
    en al een negerzoen gehad?
    niet die van Mies en Lkars maar van zo'n schatig kindje....?
    groetjes weer, Ingrid

  • 14 Mei 2011 - 17:47

    Jan En Ria:

    Hoi Esther,

    Wat is het leuk om je reisverslagen te lezen, zo krijgen we een indruk van wat je allemaal doet in het verre Afrika. Het is volgens mij heel dankbaar werk, de mensen zijn ook zo aardig daar. De foto's zijn ook heel erg mooi. Al die mooie gezichtjes van die kleine kinderen. Ga zo door met je fantastische werk, blijf ook vooral genieten, we kijken uit naar je volgende verslag.

    Liefs Jan en Ria
    xxx

  • 15 Mei 2011 - 11:34

    Michelle:

    Ha Zus,

    Nou wat een verhaal weer zeg! En wat een leuke foto's :)
    Zo schattig al die kleine kindjes! Nu zit de helft van je
    vrijwilligerswerk er daar al weer op.. Gaat wel snel denk he!
    Ben benieuwd wat je deze week weer allemaal gaat doen!

    Nou ben je lekker met dolfijnen aan t zwemmen, super hoor
    wat je allemaal doet! Nou ik ga zo maar is mee Ajax kijken, zal
    ze voor jouw ook mee aanmoedigen hoor.. Wie weet dat het helpt!;)

    Liefs, xxx

  • 15 Mei 2011 - 18:20

    Erika:

    Hè es,
    Ben geloof ik even van de aardbodem verdwenen want ik heb veel gemist!!
    Ben inmiddels helemaal bij gelezen en denk dat je niet meer terug komt!!
    Wat een schatjes, wat een verhalen en belevenissen!!
    Dat is nog eens wat anders dan hier een nacht-avond of vroege dienst!!
    Een heel avontuur en ervaringen om nooit meer te vergeten!
    Tjee zeg, had ik 20 jaar geleden ook moeten doen!
    Maar geniet van al het moois en de onvergetelijke ervaringen!!
    Mooie foto's maken, zeker van de wilde beesten!

    Enjoy

  • 15 Mei 2011 - 18:21

    Erika:

    Hè es,
    Ben geloof ik even van de aardbodem verdwenen want ik heb veel gemist!!
    Ben inmiddels helemaal bij gelezen en denk dat je niet meer terug komt!!
    Wat een schatjes, wat een verhalen en belevenissen!!
    Dat is nog eens wat anders dan hier een nacht-avond of vroege dienst!!
    Een heel avontuur en ervaringen om nooit meer te vergeten!
    Tjee zeg, had ik 20 jaar geleden ook moeten doen!
    Maar geniet van al het moois en de onvergetelijke ervaringen!!
    Mooie foto's maken, zeker van de wilde beesten!

    Enjoy your time!! Lots of greetings from drunen!!

  • 16 Mei 2011 - 10:13

    Charlotte:

    Hey Essie,

    En alweer heb je een indrukwekkend en mooi reisverslag geschreven!

    Ik vond het leuk dat je me afgelopen vrijdag hebt gebeld, het was leuk om je stem weer even te horen en kort even gezellig te kletsen… Ajax heeft gisteren gewonnen met 3-1 van Twente dus Ajax is kampioen! Yessss!!!maar ik denk dat je dat al wel weet (ik had het gisterenavond nog naar je gesmst nadat mijn telefoon het eindelijk weer deed…..

    Wat een schattige kindjes op de fotos!! Ik ben blij dat je daar bent om hun te helpen want zo te lezen is het daar wel heel slecht gesteld met de voorlichting betreft hiv. Ik wist ook niet dat die kinderen zo weinig van hiv enzo afwisten…Gelukkig zijn jullie er om ze te helpen en te informeren….!

    Ook heb je een prachtige foto gemaakt van je nieuwe uitgaansoutfit op de culturel night! Neem je er ook eentje voor mij mee naar Nederland? Dan kunnen we het samen aan als we op stap gaan! Haha

    Ik ben weer erg benieuwd hoe je weekend was! Hoe was het zwemmen met dolfijnen enzo?

    Maak je weer mooie foto’s en een leuk reisverslag de volgende keer? Ben erg benieuwd naar je avonturen en spannende verhalen!

    Veel plezier!

    Groetjes,

    Charlotte

  • 16 Mei 2011 - 10:55

    Mama:

    Ha dochter,

    Fijn om te lezen en te horen dat het goed met je gaat!!
    Je bent super goed bezig hoor, je inzetten voor de mensen die het minder hebben dan ons.
    Maar ik ben ook jaloers op al het moois wat je nu ziet en doet, ook al ga ik van de zomer ook een mooie reis door Afrika maken maar dat duurt nog zolang.
    Het is wel stil hier zo in huis, en ja hoor, ik hou echt tijd over!!
    Het blijft nu op geruimd in huis en de was is een stuk minder!!
    Maar toch mis ik het allemaal wel hoor, al zal ik straks weer eens mopperen over de rommel die jij kan maken. Misschien doet Evelien dat nu wel?!?
    Nou Es, ga zo door en we horen binnekort weer van je!!

    Heel veel groetjessssssssssssssssssssssssss ............ en ook van Tara en Sita hoor!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 62457

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: