Laatste week Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu Laatste week Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu

Laatste week Gambia

Blijf op de hoogte en volg Esther

28 November 2012 | Gambia, Banjul

Daar ben ik weer. Eindelijk zeg maar gerust! Het is inmiddels 10 dagen geleden dat ik jullie heb bijgepraat zag ik. En ik heb 10 hele leuke indrukwekkend dagen achter de rug. Dagen waarin ik nieuwe mensen heb ontmoet, mensen blij heb gemaakt met mijn hulp, afscheid heb moeten nemen van mensen maar ook ziek ben geweest en veel meer.

Vorige week maandag. De dag dat er een bekende van Hennie naar Gambia zou komen. De hele dag vrij weinig gedaan en s'avonds kennis gemaakt met Jinkie.
De dag erna zijn we met Amadou (iemand die in het hotel werkt) naar de school van zijn zoontje geweest. Wat een lief en schattig kind! Amadou is gescheiden van zijn vrouw en ziet zijn kindje nauwelijks omdat het bij zijn moeder woont. Wij hebben zijn zoontje nu geholpen zodat dit naar school kan gaan! Daarna naar het huis van Amadou geweest en gezien hoe hij leeft. Daar ook wat gegeten. Verder hebben we deze dag wat rondgereden. We kwamen bij een psychiatrisch ziekenhuis, ergens afgelegen en weggestopt. Gevraagd of we misschien binnen mochten kijken maar dit was helaas niet mogelijk. S'avonds een gezellige avond gehad met mensen die in het hotel werken!
Woensdag. S'ochtends even achter het internet geweest. In het internetcafe zat een jongen en die stond later buiten op ons te wachten, of we een taxi nodig hadden.. Beetje vreemd als mensen je op staan te wachten maar achteraf een goede keuzen geweest. Lemin, de taxichauffeur heeft ons eerst naar Binni's gebracht waar we een heerlijk frietje speciaal en frikadel speciaal ophebben. Mmmmmmh! Daarna zijn we naar Serkunda gereden om rubberlaarzen te kopen voor de mensen om in de tuin te werken. Er leven namelijk veel slangen namelijk... Uiteindelijk in de 5e winkel ofzo 4 paar rubberlaarzen gekocht!! S'avonds met Jinkie en Lemin naar LamaLama geweest. Een tentje waar ze reggae muziek draaien. Best gezellig en leuk om te zie hoe ritmisch die afrikanen zijn!
Donderdag weinig gedaan en toen was het alweer vrijdag! De dag dat moeders naar Gambia zou komen! En de dag dat ik na 4 weken Palm Beach Hotel zou verhuizen naar Kombo Beach Hotel, wat 5 minuten van elkaar vandaan ligt! Het is jammer om na 4 weken afscheid te nemen van mensen die je toch goed hebt leren kennen maar andere aanspraak en een andere omgeving is ook wel weer lekker! Om 16:00 richting Banjul airport gegaan om me moeder op te halen (wat ze niet wist), ze was erg verrast! Leuk om zo een bezoekje van iemand uit Holland te krijgen en zeker van je moeder!! Daarna onszelf geïnstalleerd op onze kamer, wat een mooi hotel! Erg sjiek vergeleken met het andere alleen hier in Kombo Beach ben je echt een gast en bij Palm Beach voel je je eigen echt thuis! S'avonds naar Palm Beach Hotel teruggegaan om wat te eten alleen de andere 2 dames waren er niet dus toen heb ik daar met mama gegeten. Nou ik heb niet gegeten want ik had voordat het eten er was mijn antibiotica ingenomen, op een lege maag.... Tja en dan zul je wel denken, je bent toch verpleegkundige en moet weten dat je dat niet moet doen. We dachten echt dat het eten er bijna aankwam. Wat ben ik misselijk geworden dus ook weer wat geleerd ;)

Zaterdag. Een lange dag. Vandaag zijn we naar James Island geweest, voor sommige van jullie misschien wel bekend van het eiland van Kunta Kinthe. Van de film Roots. Met een bootje naar een eilandje gevaren waar vroeger de slaven gevangen werden gehouden voordat ze op de boot naar Zuid Amerika werden gezet. Duizenden slaven op echt een heel klein eilandje. Ook zijn er heel veel slaven doodgeschoten of verdronken, heel erg akelig. De terugweg richting het hotel duurde erg lang vanwege het wachten op de ferrie. S'avonds lekker pizza gegeten met mama.
Zondag. De dag dat we afscheid zouden gaan nemen in Lang Sarr maar deze dag liep helemaal anders als gedacht. S'nachts om 1:00 werd ik wakker en ik was zo ziek. Heb de hele nacht boven de wc gehangen en alles wat er ook maar in me lichaam zat kwam eruit. Ik was helemaal kapot de volgende ochtend. Met veel pijn en moeite mezelf aangekleed en alle spullen bij elkaar geraapt en richting de receptie gegaan. Om 7:00 zou Lemin ons ophalen. Bij de receptie aangekomen had ik besloten om toch niet mee te gaan. Ik kon het niet opbrengen wat ik echt heel erg jammer vond. Inmiddels was de taxichauffeur te laat en konden we hem niet bereiken. Daarom zouden Jinkie, mama en Hennie een andere taxi zoeken om naar Lang Sarr te gaan. Dit was nog niet zo makkelijk en toen heeft Hennie besloten niet meer naar het dorp te gaan. Ik lag op bed en voelde me hier niet prettig bij vooral omdat dit zou betekenen dat Jinkie het dorp niet zou zien terwijl ze daar uiteindelijk voor naar Gambia is gekomen. Toen heb ik met m'n zieke kop besloten om me moeder en Jinkie mee te nemen naar Lang Sarr. Dit zou een lange zware dag worden maar dat was dan maar zo. Lemin was inmiddels ook uit z'n bed gerold, die had zich verslapen en om 10uur waren we met een bepakte auto opweg naar Banjul! Onderweg heel veel moeten stoppen omdat ik gebruik moest maken van de bosjes maar ik had me op alles voorbereid. Plastic tasjes, wc papier en zelfs schone kleding. Achteraf kan ik er om lachen maar het was geen prettige rit naar het dorp. Maar wat we in het dorp hebben gedaan en gezien heeft heel mijn dag weer goed gemaakt. Voordat we vanuit Barra naar het dorp gingen hebben we nog wat gekocht voor de mensen in het dorp. 4 kippen (levend), aardappels voor in de tuin en olie om mee te koken.Van het opgebrachte geld had ik een fiets voor Baboucarr gekocht. Baboucarr is de enige jongen uit het dorp die naar school gaat. Hij moet ongeveer 5km lopen voordat hij bij zijn school is, dag in dag uit. Hij was zo onwijs blij met de fiets, echt super om te zien!! Dus mensen die nog (oude) fietsen hebben, laat het me weten! Ik weet een goed adres om ze heen te brengen en je helpt er zoveel mensen mee.
Ik had eerder al aangegeven dat ik graag eens wilde zien hoe ze het eten doen bereiden en hoe ze onderandere een kip doen slachten. Dus dit hebben we toen ook gezien. Niet echt een prettig gezicht om te zien. Ze gaan met beide voeten op de vleugels van de kip staan zodat het geen kant op kan, plukken de veren van de nek en snijden zo de hals door. En het smerigste is nog dat die kip dan nog een paar minuten blijft leven, bahbah. Maar hij smaakte uiteindelijk lekker aldus Jinkie en mama. Na dit gezien te hebben hadden we gevraagd of alle kindjes van het dorp naar de grote boom konden komen omdat we iets voor hun hadden meegebracht. Mama had vanuit Nederland namelijk kleurboeken en kleurpotloden meegenomen. En bijna niemand wist wat ze ermee moesten doen, ze wisten niet wat ze met een kleurpotlood moesten. Dat had ik niet verwacht. Na een tijdje zat iedereen keurig in een rijtje te kleuren en ik geloof dat ze het erg leuk vonden! Voor de families hadden we nog een zak rijst van 50kg meegenomen en deze hebben we verdeeld onder de mensen en 3 bananenplanten voor in de tuin! De mensen waren zo blij, dat heeft me dag weer goed gemaakt en ik ben blij dat ik gegaan ben. Jinkie en mama waren ook blij dat ik ze heb meegenomen naar het dorp! Op de terugweg hadden we ook nog een meevaller, we vertrokken om 5uur uit het dorp en om 7uur waren we al bij het hotel. We kwamen aan bij de ferrie, hebben een beetje extra geld betaald en konden direct met de ferrie mee. We hebben misschien 2minuten moeten wachten, dat was me in de 4 weken nog nooit gebeurd haha. Alsof de dag zo heeft moeten lopen! Ik was helemaal gebroken maar het was een geweldige dag!

De laatste week in Gambia is inmiddels ook aangebroken en afgelopen maandag zijn Jinkie en Hennie weer naar Nederland gevlogen. Helaas had ik het afscheid iets anders voorgesteld maarja. Verder hebben mama en ik vandaag eerst even aan zee gelegen en s'middags zijn we met Lemin inkopen gaan doen voor de volgende dag. We zouden nog even teruggaan naar het dorp om 2 rollen prikkeldraad af te geven en wat planken voor iemand zodat hij op een bed kan slapen en niet meer op de grond hoeft te liggen. Verder hebben we nog een voetbalshirtje gekocht voor een van de jongetjes die we sponsoren! S'avonds lekker weer een frietje gegeten bij Binni's!!
Dinsdag. Om 8:30 zou Lemin ons ophalen om richting Ndungu Charren te gaan. Hier zouden we gaan betalen voor de kindjes die dankzij Michelle, Brita, moeder van Brita, fam. v Gijzel, kennis van me oom en tante, papa en mama, het opgebrachte geld en mijzelf gesponsord gaan worden. Ook zijn we met deze kindjes naar hun familie gegaan waar is verteld dat er voor hun kindje is betaald voor het komende schooljaar. Ook hebben we de uit nederland meegebrachte kadootjes gegeven, allemaal heel onwennig voor de kindjes maar uiteindelijk kwam er bij iedereen een lach tevoorschijn. De ouders/verzorgers waren ook allemaal heel blij met onze hulp! Het is voor hun nauwelijks te geloven. Na dit bezoek aan de school en de kinderen zijn we voor de laatste keer richting Lang Sarr gegaan om de spullen af te geven en afscheid te nemen. Niet voorgoed want ik weet zeker dat ik ooit nog eens terug zal gaan!! Ik mag zelfs in het dorp komen wonen als ik wil en ze willen met liefde een huisje voor me bouwen. Dat aanbod heb ik maar afgeslagen maar ik heb ze beloofd nog eens terug te komen!

Vandaag hebben we de hele dag aan zee gelegen. Even bijkomen van de drukke en zeker vermoeiende dagen. Morgen gaan we nog 1x terug naar Ndungu Charren. Nog even rondslenteren over de markt in Banjul en Brikama en daarna zijn we uitgenodigd bij Lemin thuis.
Vrijdag zit mijn avontuur in Gambia er helaas alweer op. De tijd is echt voorbij gevlogen. Ik heb het super naar mijn zin gehad. Mama vliegt vrijdagavond weer terug naar Nederland en mijn avontuur gaat verder. S'avonds laat vlieg ik naar Brussel, waar ik zaterdag met erg leuk gezelschap een hele tijd moet wachten om s'middags naar Zuid-Afrika te vliegen!
Hier verblijf ik 1 week in een guesthouse met Belgische eigenaren. Op 2-12 begint mijn rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique. Ik heb er zin in!!

Liefs esther

  • 28 November 2012 - 22:39

    Brita:

    Heey meis,

    Gelukkig dat het zo geweldig is. Je vergeet 1 sponsor he;) Mijn mama!!
    Wat is er gebeurd met het afscheid samen met Hennie??

    Slaap je inmiddels weer een beetje? Heel erg leuk je bezoek in Brussel, ik zei toch dat alles goed zou komen!!

    Ik spreek je snel weer!!

    Liefs Brita

  • 29 November 2012 - 12:18

    Michelle:

    Ha Zus,

    Wat een verhaal weer zeg, leuk om te lezen!
    Het lijkt me ook wel echt moeilijk hoor om na een maand afscheid te gaan nemen van
    de mensen daar in het dorp. Na alles wat je voor ze hebt gedaan zullen ze jouw ook zeker
    wel gaan missen!! En idd wie weet kom je er ooit nog wel eens terug! :)
    Grappig dat die kindjes gewoon niet begrijpen wat ze met al die cadeautjes aan moeten en
    net als wat je van de week ook zo met dat inpakpapier wat ze niet begrijpen haha toch gek he!

    Nou hopelijk heb je een leuke week achter de rug met mama & nu op naar het volgende avontuur!!
    Maar natuurlijk niet te vergeten eerst veel plezier met je goede gezelschap zaterdag!! ;) haha

    Doeii xxx

  • 29 November 2012 - 14:41

    Lia:

    hallo, super wat je daar doet en gedaan hebt, zeker moeilijk om weer te gaan en alles achter te laten.
    Geniet nog even samen met je ma en succes met je volgende trip.
    Gr. de buuf

  • 29 November 2012 - 21:37

    Oma:

    Wat heb je weer veel meegemaakt,ook heel veel leuke dingen.
    En wat leuk voor die kindjes daar geweldig.
    Fijn dat mama er ook is ik had gehoord dat je haar zou afhalen.
    Wel een hele verrassing voor haar.
    Maar( samen) dat zit er bijna weer op.
    Esther nog een fijne tijd daar,je rondreis geniet ervan.

    oma

  • 29 November 2012 - 22:10

    Henny:

    Hallo Esther en jolanda>

    Fijn dat jullie samen genoten hebben deze week!!

    Nou, jolanda voor joui zit het er weer op, morgen nog een fijne dag en een goeie reis terug!!
    Ik bel je volgende week.

    En Esther nog een mooie en fijne rondreis !!

    Heel veel groetjes

    Henny x


  • 29 November 2012 - 22:16

    Henny:


    Wat een prachtige foto's!!!!

    Ger en Henny

  • 30 November 2012 - 13:22

    Ingrid:

    Haa bloemkool!

    Wat een enorm verhaal weer. Zoveel mensen weer blij gemaakt, geweldig! Ik ben trots op je!
    Gave foto's trouwens, die kip die je vasthoud.. Heeft die het ook niet overleeft? Niets voor mij.. haha!

    Maar wat gaat de tijd toch snel! Vandaag vlieg je alweer naar Brussel om vervolgens in Namibië verder te gaan met je rondreis! Veel plezier in het zonnige zuiden, en probeer ons op de hoogte te houden war!

    Liefs, Ingrid

  • 30 November 2012 - 19:27

    Jinkie:


    Hallo Esther nog een mooie week gehad lees ik maar ik heb geprobeerd jouw te bellen maar dat lukte niet...mijn zus vertelde dat jij op deze site zat dus nu ga ik jouw volgen op deze weg .
    Ik heb een prachtige week gehad en een stuk rijke geworden wat zijn dat mooie en dankbare mensen.
    Wij zien en horen nog van elkaar.

    Liefs Jinkie









  • 01 December 2012 - 09:19

    Ingrid:

    Wat leuk hun blij te maken met een fiets, kleurpotloden en kleurboeken ect,
    Iets wat hier gewoon is en daar zo bijzonder,
    Dat is denk ik wel heel dubbel om dat te zien,

    Wens je een mooie rondreis toe,
    Groetjes jin

  • 01 December 2012 - 13:24

    Henri:

    Hoi Esther,

    Ik heb vanmorgen alle verhalen van je moeder gehoord, en de foto's gezien.
    Ontzettend goed wat jij daar voor al die mensen hebt gedaan. Ik denk dat jij dit nooit zult vergeten , maar die mensen jou zeker ook niet.
    Ik ben super trots op je.

    Goeie reis verder .


    Xxx papa

  • 01 December 2012 - 15:06

    Jan En Ria:

    Hallo Esther,

    Het is mooi om je verhalen te lezen en je foto's te zien, wat maak je veel mee zeg, alleen erg vervelend dat je zo ziek bent iedere keer. Het is ook heel apart dat je moeder nu met eigen ogen heeft kunnen zien waar je allemaal mee bezig bent. Geweldig.
    We wensen je veel succes met het volgende deel van je reis en zien je verhalen en foto's weer tegemoet.

    Liefs en veel groetjes
    Jan en Ria

  • 01 December 2012 - 23:47

    Dick & Sandra:

    Hey Esther,

    Vanmorgen kort gehoord van je moeder hoe het is daar; je hebt veel mensen blij kunnen maken! Heel veel succes en plezier met het vervolg van je reis!

    groetjes, de buurtjes

  • 02 December 2012 - 18:09

    Charlotte:

    Hallo,

    Wat leuk om je verhalen weer te lezen.
    Gelukkig smaakte de frietjes speciaal en frikandel goed, dat was nou net het nederlandse hapje wat je nodig had haha!

    Je moeder was zeker wel verrast toen je haar ging ophalen op "schiphol" haha! Jammer dat je afscheid moest nemen van die aardige, leuke mensen van het hotel maar gelukkig is het niet zo ver van je hotel waar je nu zit.

    Echt balen dat je uitgerekend op die dag ziek moest zijn maar esther je bent een bikkel! Ik vind het erg knap dat je je ondanks je ziek zijn toch gewoon bent meegegaan! Petje af hoor!

    Het doet me goed om te lezen dat jullie weer zoveel mensen heel gelukkig hebben gemaakt! Echt geweldig! Het lijkt me ook zo leuk om die mensen gelukkig te zien, echt ongelooflijk dat hun met al heel iets kleins al heel gelukkig kunnen zijn.

    Inmiddels weet je nu dus ook hoe je een kip moet slachten, dus ben benieuwd wanneer je dat in nederland 1keertje aan mij laat zien, haha!

    Veel plezier deze week en ik ben weer benieuwd naar je volgende verhalen!

    PS: Ik heb je nog een aantal smsjes gestuurd de afgelopen 2 weken maar ik denk niet dat je ze ontvangen hebt of wel?

    Groetjes,

    Charlotte


  • 03 December 2012 - 22:30

    Riet:

    Hoi Esther, ik lees dat jij inmiddels alweer aan het volgende avontuur bent begonnen. Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt, en de rest zal volgens mij ook wel gaan lukken. Te hopen dat je nu eindelijk niet meer ziek gaat worden van het een of ander dat heb je genoeg gehad.
    Groetjes en geniet nog maar lekker even.
    Riet en Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 2674
Totaal aantal bezoekers 62475

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: