Lang Sarr, Ndungu Charren en Tanji - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu Lang Sarr, Ndungu Charren en Tanji - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu

Lang Sarr, Ndungu Charren en Tanji

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 November 2012 | Gambia, Banjul

Ben ik weer. Gelukkig maar want er is heel wat gebeurd gisteren...
Maar eerst afgelopen donderdag..
Woensdag hadden we besloten om donderdags richting Lang Sarr te gaan en daar toch nog maar een keer s'nachts te blijven slapen. De vorige keer was dit niet goed gegaan dus ik keek er wel een beetje tegenop.
Om 8.30 richting Banjul gegaan en ditkeer de kleine Ferry genomen. Dit duurde wat langer dan verwacht maar we waren wel sneller aan de overkant. Natuurlijk wat foto's gemaakt want dit was een hele belevenis. Bij zo'n kerel op de nek om naar de boot gebracht te worden! Het duurde wel wat langer voordat we weggingen want ze wachten hier net zolang tot de boot propvol is. Levensgevaarlijk als je bedenkt dat 75% van de mensen op de boot niet eens kan zwemmen..
In Lang Sarr hebben we (eindelijk) mee kunnen helpen in de tuin en we zijn weer een stuk opgeschoten! Er staan nu zo'n 40 boomstammen/takken in de grond en als het goed is staat de rest ook als we de volgende keer terugkomen. Wij hebben ook meegeholpen maar wat is dat zwaar werk! Respect voor deze mensen hoor.
S'avonds hebben we met zn alle rond het kampvuur gezeten en wat gekletst. En de nacht doorgebracht onder de sterrenhemel! Ik had me erop voorbereid en had me slaapzak meegenomen en een slaappilletje haha. Ik heb redelijk goed geslapen deze nacht alleen helaas had de rest nu niet geslapen...
S'ochtends zijn we naar Ndungu Charren geweest waar ik te horen zou krijgen welke 2 kindjes ik ga sponsoren. Ik was wel heel benieuwd. Ik ga 2 kindjes sponsoren die al op school zitten. Nu denk je misschien waarom geen kindjes die nog niet naar school gaan...? Maar van deze kindjes weten ze zeker dat het ook echt naar school komt. En deze ouders zijn ook hardstikke arm, de meeste hebben het schoolgeld voor dit jaar niet eens betaald. Kinderen die thuisgehouden worden van school moeten meestal de ouders helpen op het land. Dus weet je nooit zeker of ze ook echt naar school gaan.
Vanuit Nederland van een aantal mensen te horen gekregen dat ze misschien ook wel een kindje willen gaan sponsoren als ik hun kan vertellen hoe dit in zn werk gaat en of er ook echt controle is dat deze kindjes naar school gaan.

Via de stichting van Hennie kun je lezen hoe dit te werk zal gaan. Hennie gaat 1 of 2x per jaar terug naar Gambia en gaat zo controle houden op de kindjes. Ze zal dan ook steeds de school gaan bezoeken. Het geld kan overgemaakt worden naar Hennie en zei zorgt dat dit op school terecht komt. Misschien heb je ook wel interesse? Help de kindjes aan een toekomst!!!

De site van Hennie is:
www.henniedejonge.nl

Voor nu heb ik 6 kindjes "uitgezocht". Deze kindjes heb ik ook gezien en wat zijn het toch schatjes! De kleinste moest hard huilen en rende weg toen ze ons zag haha. Sommige hebben nog nooit een blanke gezien en vinden het maar enge wezens...
De kindjes die voor nu gesponsord gaan worden zijn:
Sherrif Sarr, een jongen van 7 jaar uit groep 1
Hoja Ceesay, een meisje van 7 jaar uit groep 1
Jahou Saine, een meisje van 5 jaar uit de kleuterklas
Ida Njie, een meisje van 7 jaar uit groep 1
Modou Lamindrameh, een jongen van 8 jaar uit groep 2
Amie Kebbeh, een meisje van 6 jaar uit de kleuterklas

Ook heb ik sommige ouders van deze kindjes ontmoet en ze zijn zo ontzettend dankbaar, dat is gewoon geweldig! Mensen moeten hier dag en nacht zo hard werken en verdienen maar een klein beetje geld. Dus dit is gewoon een geschenk zoals ze zelf zeggen.
Laat het mij weten als je ook een kindje wil sponsoren!

Zaterdag.
Vandaag hadden we afgesproken om met de vissers de zee op te gaan in Tanji. We waren rond 9uur in het dorp en dachten dat we direct de zee op konden. Eerst moest er gepraat worden over wat we moesten betalen. Wat voorheen nog gratis was moest nu ineens betaald worden.. 60euro voor 2uur, belachelijk! maarja we wilden dit graag een keer meemaken dus hebben we maar ja gezegd. We konden de boot op, naja we moesten zelf maar uitzoeken hoe we erin kwamen. Niemand die ons ook maar even kwam helpen met als gevolg dat alles nat was. Maar we zaten in de boot. We konden de zee op, dachten we.. Toen bleek dat de motor steeds uitviel en midden op zee hadden we er zo genoeg van dat we terug naar land zijn gegaan. Maar 100meter voor land deed de motor helemaal niks meer en er waren geen peddels in de boot. Onverantwoord eigenlijk maar hun vonden van niet. Omdat het zolang duurde ben ik zelf dus maar uit de boot gegaan en heb Hennie op de nek genomen haha. Wat een avontuur. Toen we aan land waren wilden we eigenlijk het liefst weg maar er kwam iemand naar ons toe en die had een goede motor en we moesten het nog maar eens proberen. Hij verzekerde ons dat er niks kon gebeuren. Nou wij die boot weer in en we konden weer de zee op. En alsof het niet erger kon hield ook deze motor ermee op. Daar dreven we dan midden op zee, pal in de zon. Er waren flink wat golven op zee dus echt relaxt zat je ook niet. We wilden terug maar daar wilde de jongens op de boot eerst niks van weten want het was echt wel veilig om te varen. Niet dus! Nu wat minder vriendelijk gezegd dat we terug naar land wilden en toen zijn we omgedraaid. Het duurde heel lang voordat we aan land waren en ook deze keer net voordat we aan land waren stopte de motor er helemaal mee. Wat een gedoe en weer niemand die ons kwam helpen. Om 13.00 waren we eindelijk aan land terwijl we 2uurtjes de zee op zouden gaan. Drama!
Toen moesten we nog naar de "baas" om te betalen. Wij waren niet van plan om hier 60euro voor te gaan betalen en toen werden ze daar ook nog boos om omdat we een afspraak hadden gemaakt met hun. Na een hoop trubbels hebben we de "baas" 20euro gegeven en zijn weggegaan.
Dit hadden we niet verwacht van ons boottripje. Helaas viel het heel erg tegen en omdat we zo lang in de zon hadden gezeten waren we s'avonds beide nog hardstikke beroerd geworden. Zonnensteek? Waarschijnlijk wel.

Dus gelukkig kan ik dit navertellen, stel je voor dat we nu nog op zee hadden gedobberd haha. Moet er niet aan denken.

Wat de plannen voor komende dagen zijn weet ik nog niet precies. Dat zien jullie in het volgende verslag!!

• 18 November 2012 - 16:30

Anja En Jos:

hoi esther.

je maakt heel wat mee maar dat is avonturen (soms leuk en ook minder leuk)
    maar leuk om je verhalen te lezen. Er gaat wel veel tijd in zitten als je elke keer
    met de boot over moet maar je komt er. je moet maar denken we hebben vakantie
    fijn dat je veel voor de mensen kan betekenen daar helpen met de tuin, op school,
    mensen die ziek zijn, en ook kinderen adopteren moet je zien hoe goed wij het hier
    dan hebben. Nou veel succes met al je dingen bedankt voor je mooie foto's en tot de volgende keer.

Jos en Anja.xxx

• 18 November 2012 - 18:30

Max:

Hoi Esther

Fijn dat het zo goed gaat in de tuin
    En leuk dat je ook een foto van de kindjes
    En wij hebben besloten dat we ook een kindje willen sponsoren
    Als het kan willen wij het meisje met de rode kleren sponsoren
    Kun je wel zeggen wie dat meisje is van de 6 kindjes en of het wel kan

Groetjes max

• 18 November 2012 - 18:53

Fred:

Hoi Esther,

Wat een belevenis zo'n reis naar Gambia.

Fijn dat je in kunt zien en ervaren wat de hulp die je geeft voor de mensen betekend. Het is toch anders als dat je geld doneert en soms er eens iets over hoort of leest.

Hier zijn ze al helemaal in hun nopjes nu ze een zusje krijgen, we zijn erg benieuwd hoe onze hulp ingezet wordt en wat de ontwikkelingen zijn.

Gr Fred

• 19 November 2012 - 10:05

Sharon:

he esther,
    wat leuk om dit alles te lezen!zo kunnen we je toch nog in de gaten houden ook al zit je ver weg! haha
    Ik denk dat ze allemaal super blij zijn met de hulp die jullie daar geven,ik heb er repect voor.
    Als ik het zo allemaal zie en hoor,wat hebben we het hier dan toch goed in ons landje!
    Veel reisplezier nog en wacht op je volgende verslagen...
    groetjes x sharon.

• 21 November 2012 - 21:41

Maaike Van Rooij:

He Esther,
    Wat ben je toch goed bezig!!!
    Heel veel reisplezier, en ik zie je volgende verslagen wel weer verschijnen.
    Groetjes, Maaike

• 22 November 2012 - 11:37

Sofie:

ESTHERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!
    :D:D:D:D::D:D:D:D:D:D

Al bijna een maand weg joh!

Ik heb vandaag even een ENORME inhaalslag gemaakt en ik ben weer HIMMEL bijgelezen!!

GA ZO DOOOOOORRRR!!!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 23 November 2012 - 14:51

Ingrid:

Hoi esther,

Zonnesteek??? Zon, brrr hier is hij er niet hoor,
    Vandaag zelfs een lekker nat dagje,
    Als ik zo lees een kampvuur, wouw dat zullen vast bijzondere momenten zijn,
    En natuurlijk ook zo alle hulp die je doet daar!
    Succes verder!!!!

• 23 November 2012 - 14:53

Ingrid:

P.s was wel een sterke jongen zeg,
    Zou het ook lukken als ik daar was....?
    Bijzondere manier om aan boord tekomen!!

Groetjes van ons, j-i-n

• 24 November 2012 - 07:21

Charlotte:

ha Esther,

Gelukkig was je 2de nachtje slapen in lang sarr wel goed gegaan en gelukkig is de tuin ook al een stuk opgeschoten!

Jammer van het boottochtje! Wat een drama zeg! Gelukkig hebben jullie het overleefd! (het reddingsvestje kwam deze keer wel goed van pas en het staat je ook nog goed!

Ik ben benieuwd wat je de afgelopen dagen weer hebt meegemaakt! Succes en veel plezier!

Groetjes,
    Charlotte

• 25 November 2012 - 11:47

Henk En Ria:

je maakt heel wat mee maar dat is avonturen (soms leuk en ook minder leuk)
    maar leuk om je verhalen te lezen. en die foto's te zien

lekker warm weertje daar, hier begin de winter te naderen.

succes daar met je aktie en niet meer gaan zwemmen in die rivier, als je met het bootje overvaart