Banjul, Tanji, Serekunda en Lang Sarr - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu Banjul, Tanji, Serekunda en Lang Sarr - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu

Banjul, Tanji, Serekunda en Lang Sarr

Blijf op de hoogte en volg Esther

14 November 2012 | Gambia, Banjul

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer.. Ik zie dat het alweer even geleden is, maar ik heb weer een hoop te vertellen!
Vorige week zijn we naar Banjul geweest, de hoofdstad van Gambia. Hier zijn we naar de markt geweest en hebben we wat "geshopt". Alle markten lijken hier op elkaar, allemaal kraampjes met sieraden, tassen, kleding maar ook met etenswaar en levensmiddelen. Het is er altijd druk en het stinkt er verschrikkelijk! haha. Naar gerookte vis en zweet.

Vorige week vrijdag zijn we weer terug naar Lang Sarr geweest. Ditkeer met de taxi naar Banjul, daar te voet via de Ferry naar Barra en daar weer een taxi zoeken naar Lang Sarr. Dit scheelt ons namelijk een hoop tijd want je hoeft niet zo lang te wachten als dat je met de auto gaat. Redelijk op tijd in Barra aangekomen. Helaas vandaag nauwelijks iets in het dorp kunnen doen. Heel vervelend is dat, je wilt zo graag verder maar het schiet niet op. Die dag hebben we wel met de El carlo van het dorp gesproken, de belangrijkste man in het dorp. Hennie wil later in dit dorp gaan wonen dus moeten er wel wat dingen duidelijk zijn voordat we weer teruggaan naar Nederland. Ze willen een huisje voor haar gaan bouwen en Baboucarr een jongen van 9jaar word haar "adoptiezoon" zodat er altijd iemand is waar Hennie later op terug kan vallen. Baboucarr zit nu op school en is een van de weinige die een beetje engels spreekt. Aan het eind van de middag weer richting de Ferry gegaan. Omdat deze net was vertrokken hebben we de kleinere ferry genomen. Een klein bootje waar zo'n 50 mensen op kunnen en die binnen een half uur aan de overkant is. Je word in de boot getild door jongens die daar werken, je word op de nek getild en zo de boot in geholpen. Echt hilarisch om mee te maken. We moesten opschieten dus helaas geen foto's kunnen maken, de volgende keer leggen we dit natuurlijk vast!

Toen was het alweer weekend. Zaterdags zijn we naar Serekunda geweest. Eerst om geld te wisselen. Als je dit "illegaal" doet krijg je namelijk meer geld voor je euro's. We zaten in de auto en onze chauffeur MPa wist wel iemand waar we het geld konden wisselen. Er stapte een man de auto in met een dik pak geld en we zijn ergens een steegje ingereden om te wisselen. Die mensen zijn bloednerveus want dit is natuurlijk niet de bedoeling maar wij konden er wel om lachen!
Zondags zijn we s'middags naar de markt in Serekunda geweest, hier hebben we schoolspullen gekocht voor de school van Baboucarr. Later zijn we naar Tanji geweest, het vissersdorp waar we al eerder geweest waren. Nu was het er hardstikke druk. Vrouwen die aan de kant stonden te wachten tot de mannen terugkomen van zee met een hoop vis. Echt honderden mensen en duizenden vissen ;) Komende zaterdag gaan we zelf de zee op, we hebben daar gevraagd of we ook eens mee de zee op mogen zoals hun dat doen! Dat vonden ze geen probleem dus ik ben heel benieuwd!

Maandag hebben we een relaxdag gehad. De hele dag aan het zwembad gelegen en vreselijk moeten lachen om die engelsen. Waar een volk is dat, verschrikkelijk! Het enige wat ze doen is drinken, roken en schreeuwen. Oh en een hoop engelse komen hier voor de mannen en vrouwen. Ik wist niet dat dat zo erg hier in Gambia was. Al die oude vrouwen en mannen met jonge Gambianen, echt heel erg! Maarja thats life zoals de gambianen hier zeggen, zo verdienen sommige hun geld.. Ik moet er niet aan denken..

Gisteren zijn we weer naar het dorp geweest. Een hele drukke dag gehad. We zouden met de auto gaan en s'ochtends begon de ellende al. In Banjul tot 9.30 uur moeten wachten omdat er een vrachtwagen niet van de ferry kon.Het water stond aan deze kant van de rivier hoger als verwacht en de vrachtwagen was te hoog om eraf te komen. Daar hebben we echt heel lang op moeten wachten. Uiteindelijk kwamen ze erachter dat de containers niet zouden krimpen en moest de vrachtwagen weer terug naar Barra en konden wij ook verder! Rond half11 aan de overkant. Hier werden we gebeld door de familie Sarr of we vis konden meenemen want ze hadden niks meer om te kopen. Heel vervelend dat ze niks hebben maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze ons dan om dingen gaan vragen.We hebben dit in het dorp afgegeven en zijn direct door naar de school van Baboucarr gereden. De school sluit om 14.00 en het was inmiddels al 12.30. Hier hebben we met de directeur gesproken en een rondleiding gehad. Er zijn totaal 6 klassen en zo'n 92 kinderen. We hebben ze de spullen gegeven die we eerder hadden gekocht en hier waren ze heel blij mee! Ook ga ik namens het geld wat er is opgehaald een kindje sponsoren zodat het naar school kan en ik ga zelf ook nog een kindje sponsoren! Leuk he!! De directeur van deze school heeft een lijst met kinderen die heel graag naar school willen maar wegens omstandigheden niet kunnen. Vrijdag krijg ik te horen om welke 2 kindjes het gaat en hopelijk ga ik ze dan ook zien!
Het is voor ons heel goedkoop om een kindje te sponsoren, je betaald ongeveer 40euro in het jaar. Hier zit het schoolgeld, eten, schoolspullen en 2 paar uniformen bij inbegrepen.
Bij terugkomst in het dorp zijn we even naar de tuin wezen kijken. Ze hadden alweer wat werk verricht maar het schiet nog niet echt op. Er is nu afgesproken dat iedere familie voor 20 stokken moet zorgen zodat het hek gemaakt kan worden.Ik hoop dat we de volgende keer het prikkeldraad aan de stokken kunnen bevestigen zodat jullie ook kunnen zien dat het opschiet!!
Toen we in de tuin waren werden we geroepen dat er iemand heel erg ziek was, waarschijnlijk malaria. Bij aankomst lag ze helemaal te rillen van de koortsstuipingen. Hennie heeft gezorgd dat ze weer rustig werd en we hebben haar meegenomen naar de kliniek. Maar deze was dicht... En we werden zonder pardon weggestuurd, ongelooflijk! Terwijl we iemand bij ons hadden die doodziek was. Zo onmenselijk. Toen werden we naar een dorp gestuurd waar 2 zwarte verpleegkundige wonen. Deze hebben ons toen verder geholpen en we hebben voor de vrouw medicatie meegekregen voor inderdaad malaria.
Om 17.30 richting de ferry gegaan en zoals verwacht weer super lang moeten wachten. Om 23.30 waren we eindelijk in het hotel. Wat een ellende is dat toch. En zo triest voor de mensen die dagelijks gebruik moeten maken van de ferry.

Komende vrijdag gaan we weer naar het dorp en hopelijk kan ik jullie dan vertellen welke kindjes ik ga sponsoren en dat de tuin al een heel eind is opgeschoten! Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes

• 14 November 2012 - 15:47

Erika:

Ha die Es,

Eindelijk even de rust en tijd genomen om al je verhalen te lezen.
    veel ervaringen weer! Super dat je straks "twee"kids rijker bent.
    Voor jou leuk, maar voor hun ook!!
    Laat maar eens weten hoe het allemaal in z'n werk gaat en hoe jezelf op de hoogte blijft van het wel en wee van de kids als je weer in Nederland bent.
    Als je er dan ook nog iets van hoort of ermee kan blijven schrijven is dat helemaal super!
    Komt daar wel post trouwens?? Moet dat ook met de ferry?
    Wie weet adopteren wij ook wel een kindje!
    Nou geniet van je reis en al je avonturen!!

Groetjes Erika

• 14 November 2012 - 19:55

Michelle:

Ha Zus,

Daar ben ik weer, terug uit het warme Egypte! Toch gek he ik dacht dan zit ik een stukje
    dichter bij jouw in de buurt maar dat blijkt dus helemaal niet waar. Wel zo'n 2000 km verder weg, apart he! Wel ff wennen hoor dat weer hier, maar gelukkig hadden wij niet de 45graden die jij hebt. Lijkt me ook wel erg veel!
    Leuk om je verhalen weer te lezen en vanmiddag ff met je te skypen (ondanks dat het niet zo heel geweldige verbinding is :P)..
    Ben echt benieuwd met die 2 kindjes die je gaat 'adopteren'. Super dat je zo echt veel voor die kinderen daar kan betekenen!!

Veel plezier en ik spreek je snel weer een keertje!!
    Liefs, xx Michelle

• 15 November 2012 - 16:04

Max:

hoi Esther
    ik lees dat je al heel veel avonturen hebt beleeft
    ook grappig dat je een kindje uit het buitenland adopteerd.
    en over die school met 6 klassen en 92 kinderen
    en onze school heeft 5 klassen (1ntje niet in gebruik) en iets in de 70 leerlingen
    dus daar meer leerlingen in Afrika

verder nog heel veel plezier in Afrika

groetjes max

• 15 November 2012 - 19:03

Lianne Roeters:

Hi Esther,

Leuk om je mooie verhalen te lezen, je maakt wel spannende dingen mee!
    Goed van je om kinderen te sponseren!

Veel plezier nog!!

X Lianne

• 17 November 2012 - 11:41

Charlotte:

Hallo es,

Hopeijk ben je inmiddels weer opgeknapt en voel je je alweer een stuk beter! Wat heb jij afgelopen week weer veel meegemaakt! Hier in Nederland gaat alles zijn gangentje! Willem en ik zijn druk bezig met de voorbereidingen van het huis! Nog een paar weekjes en dan ga ik verhuizen, wat gaat de tijd tog snel

Ben benieuwd of je vandaag nog veel vis hebt gevangen en of je ze ook gaat opeten haha
    Zo`n boottochtje zou ik ook wel willen maken, als je dan in de boot wordt gedragen haha! Die andere boottochten met de grote ferry sla ik liever over....
    Echt belachelijk dat ze doodzieke mensen daar zo slecht behandelen, maar gelukkig waren jullie daar en jullie waren haar redders in nood!
    Wat leuk om te lezen dat jullie weer 2 kinderen gaan helpen met het schoolproject, echt fantastisch dat jullie dat doen! Ga zo door!!

Veel succes en veel plezier en tot horens!

Groetjes char

• 18 November 2012 - 22:06

Ingrid:

Wouw wat een avotuur weer,
    Leuk dat je daar die kindjes helpt,
    Goed bezig hoor, ben trots op je!!!!
    Groetjes van ons, jin

• 18 November 2012 - 22:06

Ingrid:

Wouw wat een avotuur weer,
    Leuk dat je daar die kindjes helpt,
    Goed bezig hoor, ben trots op je!!!!
    Groetjes van ons, jin

• 21 November 2012 - 13:45

Yvonne:

Ow in Nederland krijg je straf, criminele activitieten jah! hahah Grapje..

Zo te zien veel te beleven gehad de afgelopen tijd. En die ferry wat un ramp. maar goed dat ze dat niet in Nederland hebben!!!

Nou moederke ik ga weer even opletten in de les.. pas goei op uw kinderkes hahha ben benieuwd wie ze zijn! Niet veel geld, voor die kinderkes om ze te helpen!!

Xx