Panorama route & Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu Panorama route & Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu

Panorama route & Krugerpark

Door: estherroeters

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Allereerst: HAPPY BIRTHDAY TO PAPA!!

Daar zijn we weer. Heelhuids terug uit het krugerpark! Wat was dit gaaf zeg, maar eerst 1 week terug naar de panorama route.

Vrijdag 17 juni. Vandaag om 09.00 vertrokken richting Graskop. Dit zou ongeveer 400km zijn, maar ik zou geen Esther zijn om hier 500km van te maken. Ja ik moest heeeeel nodig naar de wc, maar er kwam maar geen benzinestation en om nou langs de weg te stoppen... Na zo'n uur rijden was daar eindelijk iets wat op een bezinestation leek en ze hadden nog een wc ook. Poeh opgelucht weer verder, maar wel een heel eind terug richting Graskop. Bijna in Graskop aangekomen had ik weer iets hoor. Ik reed van een berg naar beneden, toen er ineens een man de weg op kwam rennen. Zwaaiend, ik denk wat een gek is dat nou weer.. Maarja ik maar stoppen, bleek het de politie te zijn. Die had zitten flitsen en ik reed blijkbaar te hard. Ja wel slim van ze om onder aan een berg te gaan zitten waar je van 80 ineens maar 60 mag. Dus ik moest 500 Rand betalen bij het dichtsbijzijnde politiebureau. Ja dan moest die me eerst uitleggen waar ik heen moest. Toen begon die te vragen waar ik vandaan kwam en wat ik ging doen enzo, nouja ik had nog geen plannen en ik moest nog een eindje rijden. Toen veranderde hij van gedachten en hij dacht dat 500 Rand wel erg veel was. Of ik hem niet iets kon geven zodat hij iets te eten kon halen. Tja wat moest ik die kerel geven dacht ik bij mezelf.. Dus ik gaf hem 40 Rand en hij trok de boete weer in :D Haha heb ik even mazzel gehad. Nouja hij blij en ik blij! 2 vliegen in 1 klap. Maar ik sliep bij Graskop Valley View, wat een prachtig uitzicht weer! Hele vriendelijke mensen, en deze hebben me geholpen een route op papier te zetten voor de panorama route die ik de volgende dag ben gaan rijden!

Panorama route. Vandaag dus de panorama route gereden. Verschillende watervallen gezien en andere mooie plekjes. Voor ieder plekje wat je wil bezichtigen moet je geld betalen, dat verschilt van 1 euro tot 3,5 niet duur dus.
1. Lisbon Falls
2. Berlin Falls
3. Three Rondavels
4. Lowveld Viewpoint
5. Bourke's Luck Potholes
6. Wonderview
7. Gods Window
8. The Pinacle
9. Mac Waterfalls

Op mijn foto's kunnen jullie zien welke naam bij welk uitzicht hoort! Het was echt supermooi, weer een ander Afrika!
Deze avond nog een boel kamergenoten gekregen. 5 mensen uit Duitsland, hardstikke gezellig en de avond doorgebracht met een drankje erbij ;)

KRUGERPARK. Hier had ik weken naar uitgekeken. Nou naar de rest van Zuid-Afrika ook hoor, maar dit toch wel in het speciaal. Ik ben maandag om 9.00 uur bij het park aangekomen na een nacht geslapen te hebben in Phalaborwa. De eerste nacht zou ik slapen bij Olifant Rest Camp. Ongeveer tot 13.30 door het park gereden en het was 30 graden. Ja inderdaad, bloedheet! Terwijl het in Kaapstad nog 15graden was, was het hier 2x zo warm. Ongelofelijk maar heeeerlijk! Al veel dieren gezien, olifanten, giraffen, buffalo's, impala's en veel bavianen.Toen ik me spullen in me hutje had gedropt ben ik een Gamedrive gaan boeken. Dit is een rit door het park met een gids. Vandaag een sunsetdrive van 16.00 tot 19.00. Er waren meer nederlanders en wat kunnen nederlanders klagen zeg :p haha. Weer veel dieren gezien, ditmaal de hyena die ik nog niet had gespot en een prachtige zonsondergang! Super zp'n eerste dag in Kruger.

Dag 2 in Kruger. Al vroeg opgestaan. Ja om 6.00 uur. Ik had vandaag heel veel moeite om wakker te worden.. Vanuit Olifant Rest Camp naar mijn volgende plek "Satara". Dit was maar 54km rijden, maar als je 20 of 30km per uur rijdt, duurt dat nog best lang :) Vandaag weinig gezien, soms wel 1,5 uur niks. Naja Impala's maarja dat is net als een township in Zuid-Afrika, die zie je overal! Rond een uur of 14.00 ingecheckt en wat gegeten in het restaurant met een prachtig uitzicht over de vlakte van het Kruger. En de zebra's liepen gewoon langs terwijl ik een sandwich naar binnen zat te werken!! Verder een Sunrise drive geboekt voor de volgende dag. Wat inhoudt dat je om 4.45 word verwacht bij de receptie. Dat werd vroeg naar bed!

Dag 3 in Kruger.Om 4.00 ging me wekker, vroeg hoor. Maar je moet er wat voor overhebben! Met nog 8 andere mensen de sunrise drive gedaan, met een prachtige zonsopgang! Terwijl het donker is schijn je met een grote spotlight om je heen om ogen te spotten van de dieren. Het was heel erg mistig deze ochtend en ook heeeeel erg koud. Gelukkig hebben ze fleecedekens om je een beetje warm te houden. Tot 6.15 weinig gezien, maar toen het licht werd werden de dieren ook wakker volgens mij. Olifanten, neushoorns, nijlpaarden, leeuwen met welpjes, gnoes. black backed jacekel, aapjes, veel antilopen en een kudde van wel 400 buffalo's gespot die de weg over staken. GEWELDIG! Helaas geen luipaard, die zou me big5 compleet maken. Om 13.30 aangekomen bij me volgende camp "Skukuza". Waar ik me volgende ding weer meemaakte. Ik had een tent op de camping geboekt, iedergeval dat dacht ik. Ik dus inchecken, bleek het alleen om een campingPLEK te gaan, stond ik daar dus met een plek voor de camping maar zonder tent of iets. Ik dus heel onschuldig uitgelegd dat ik dit verkeerd heb begrepen en of er niet iets anders te boeken was. Nou ik had geluk, want het was super druk op de campen. Er was nog wel iets beschikbaar, wel een behoorlijke domper voor me portomonnee. Maarja ik had wel een dak boven me hoofd en een bed om in te slapen ;)

Dag 4 in Kruger. Weer vroeg mijn bed uit om op luipaarden jacht te gaan. Bij ieder camp hangt een bord waar je kunt aangeven wat je gezien hebt op een dag aan dieren. En ook het luipaard word regelmatig gespot. Ik ben dus de weg gaan rijden waar hij vaak gespot word, heen en terug. Dubbel zoveel kans zou je zeggen, maarja zo'n beest loopt natuurlijk om maar heen waar hij zin in heeft en ik heb hem dus niet kunnen spotten. Balen! Maar het blijft echt super om de dieren te zien. Elke keer als ik naast een olifant sta, kijk ik echt mijn ogen uit en doe ik toch stiekem mijn ramen even dicht haha. Vandaag heb ik trouwens me eigen leeuwen gespot! Ik was bij een meer stilgaan staan om te kijken wat voor dieren er waren. Toen ik 2 beesten aan de overkant van het water zag liggen. Ik kon niet goed zien wat het waren, maar toen ik me foto inzoomde zag ik dat het een vrouwtjes en een mannetje leeuw waren! Om 16.30 weer een sunsetdrive gedaan van 3uur. Weer dieren gezien die ik nog niet had gezien :) Een ander soort hyena en de African civet. Ook veel vogels gespot, maar eerlijk gezegd heb ik daar niet echt op gelet :p Het was echt heel erg koud, dat is het nadeel van zo'n gamedrive. Als de zon onder is, vriest het hier ongeveer. Nouja dat is overdreven, maar het is wel behoorlijk koud!

Dag 5 in Kruger. Me laatste dag in het Krugerpark, erg jammer hoor. Ook weer om 7.00 vertrokken om naar de dieren te gaan zoeken. Bij de eerste groep olifanten gestopt om foto's te maken. Toen ik naar zo'n klein olifantje stond te kijken begon die ineens super veel lawaai te maken dus ik schrok me natuurlijk rot. Niemand anders in de buurt en ik dacht meteen dat ze me gingen aanvallen, maar niks aan de hand hij had denk wat aandacht nodig ;) Me laatste dagje weer veel olifanten en giraffen gezien en het mooiste is als ze voor je auto over de weg heen lopen. Soms moet je wel 15min wachten voordat je verder kunt rijden want dan staat er een olifant voor je auto :) Echt waanzinnig! Ik heb veel foto's kunnen maken, dus jullie kunnen ook genieten van wat een prachtige dieren er leven in het Kruger!
Ik vond het echt heel jammer toen ik zag dat het 15.00 was en ik verder moest. Ik ben net aangekomen in Nelspruit. Ik heb nog geen plannen voor mijn laatste weekje in Zuid-Afrika. Ik wil nog naar Swaziland als dit mogelijk is, dus dit ga ik nog even uitzoeken. Verder hoop ik nog van het zonnetje te kunnen genieten! Jullie zien het in me volgende blog wat ik mijn laatste week heb meegemaakt :)

Liefs

  • 24 Juni 2011 - 19:38

    Papa:

    weer een mooi verhaal en supermooie foto;s. Ondanks de slechte verbinding toch heel leuk dat we je net op skype gehoord hebben en gezien.Ik hoop dat je nog een leuke week hebt ,maar stiekem kijk ik ook wel weer uit naar volgende week zaterdag.

    doeiii essie

  • 25 Juni 2011 - 12:58

    Aad Ter Braak :

    Hallo Esther.
    Ik heb met belangstelling je reis verslagen gelezen,ik ben blij dat je die agent maar wat geld gaf om wat eten te kunnen kopen,hier doen die agenten het niet? wat een fantastische vakantie heb je gehad tot heden dat neemt niemand van je af je bent voor je Ouders en Zus en Broer enz een Kanjer voor mij ook geniet deze komende week noch maar lekker en dan zie ik je weer spoedig terug bij je fantastische Ouders enz.

    Aad.

  • 25 Juni 2011 - 14:34

    Ramona Sanders:

    hoi Esther! Geniet van je laatste week... superleuk om je zo op een afstandje te volgen....
    wacht met smart op je ws laatste BLOG.
    gr Ramona xx

  • 25 Juni 2011 - 21:00

    Fred:

    Hoi Esther,

    Wat een avonturen daar in dat verre Afrika. Jammer voor je dat je die 5e nog niet gezien hebt. Je kunt altijd nog een foto maken van een opgezet exemplaar. We zijn benieuwd naar alle verhalen die we bij de familie dag gaan horen. Nog veel plezier deze laatste dagen.

    Gr. Fred

  • 26 Juni 2011 - 09:55

    Riet En Theo:

    Hoi Esther, weer een mooi verhaal, wat heb jij veel gezien in het Krugerpark, dat is toch het voordeel als je op eigen gelegenheid gaat dan kun je langer blijven, met een rondreis ben je er maar hooguit 2 1/2 dag. en zie je dus maar een heel klein gedeelte van het park. Mocht je nog naar Swaziland gaan ik weet niet of je Hluhuwe al bezocht hebt, ook heel mooi, is kleiner dan kruger maar vonden wij nog mooier. Geniet van je laatste week daar, maar dat zal zeker gaan lukken. Groetjes uit Drunen. xx

  • 27 Juni 2011 - 09:09

    Lia:

    Nou nou er gaat geen dag voorbij of je maakt wel iets mee.
    het ziet er allemaal nog steeds super uit, het gaat je goed af daar zo,
    het zal weer wennen zijn hier in t ritme van alledag, maar je hebt nog n week
    geniet ervan. gr De buuf

  • 27 Juni 2011 - 12:18

    Yf:

    Zo daar ben je alweer:p
    Wat een prachtig verhaal weer:p En die foto's ook! Nou geniet er nog maar van chick wnat je bent zo weer hier:P voor mij wordt het hoog tijd haha:p Ben benieuwd naar je volgende verhaal weer maar dat zal vast wel goed komen! Enjoy chick! Tot snel en we gaan snel weer date:P

    Ps ben kei jaloers op je als ik die foto's zie en die verhalen:P Ik wil ook:P misschien dat het er ooit nog van komt!

    X yf

  • 27 Juni 2011 - 19:05

    Charlotte:

    Hey racemonster haha

    Ik vind het weer super leuk om je avonturen te lezen wat je de afgelopen week allemaal hebt meegemaakt!

    Wat een schitterende foto´s heb je gemaakt! Het lijkt me zeer indrukwekkend en vet als je al die mooie dieren ook van dichtbij kunt zien. Je hebt de afgelopen week weer goed kunnen vermaken zie ik wel!

    Wat een verhaal van die politieagent! haha
    Je hebt wel geluk gehad dat die zo aardig was en dat die de boete heeft verminderd! wel bizar dat dat daar in Afrika zo gaat en kan. Misschien dat die politieagent in Nederland ook een keer op bezoek wil komen om de nederlandse politieagenten les te geven hoe het wel moet, hopelijk voeren ze die regels en mentaliteit ook dan in Nederland in.

    Geniet nog van je laatste week want over een paar dagen ben je alweer terug in nederland! En dan kan je aan mij je spannende avonturen nog een keer vertellen!

    Veel plezier!

    Tot zaterdag!

    Groetjes,

    Charlotte


  • 27 Juni 2011 - 20:20

    Dick & Sandra:

    Hey Esther,

    Ben net aardig zoet geweest om je reisverslag en de foto's te bekijken. Wat heb jij al veel meegemaakt en gezien zeg! Knap van je dat je je reis toch hebt doorgezet alleen, daar zul je zeker geen spijt van hebben als ik al die verhalen lees! Je laatste week alweer, wat vliegt de tijd toch..... Heel veel plezier nog en geniet ervan!

    gr, Sandra

  • 28 Juni 2011 - 10:52

    Jan En Ria:

    Hoi Esther,

    Jammer, maar aan alles komt 'n eind, maar de ervaringen die je hebt meegemaakt pakken ze je niet meer af. Je hebt leuke dingen, minder leuke dingen, spannende en gevaarlijke dingen meegemaakt. We hebben je kunnen volgen door je interessante reisverslagen. In 1 woord een fantastische reis. Je kunt nog lang na genieten van je verhalen en de schitterende foto's. Nu kun je pa en ma al 'n beetje wegwijs maken in Zuid Afrika.
    Maak er nog 'n mooie week van en een goeie reis terug naar Nederland.

    Liefs en groetjes
    Jan en Ria Xxx

  • 28 Juni 2011 - 17:01

    Astrid Eugster:

    Zo, ik ben weer helemaal bijgelezen ;) Je hebt echt super leuke verhalen, net of wij ook in Afrika zijn (alhoewel we met deze temperaturen niet onder doen). Geniet nog de laatste dagen!
    Groetjes Astrid

  • 28 Juni 2011 - 21:17

    Sofie:

    Heee es,

    Ik herinner me dat je met de foute kerstparty ook ineens heel nodig naar de wc moest toen we in de file stonden op heenweg haha weet je nog?

    Ben blij om je zaterdag weer te zien op de verjaardag van Dees! xxxx

  • 29 Juni 2011 - 14:09

    Michelle:

    Hai Zus,

    Nog ff de laatste dagen genieten van alles daar in het verre
    Zuid-Afrika zus & dan zie ik je zaterdag lekker alweeeer!:D

    Ben wel blij dat je er dan weer bent hoor!
    Tot snel,
    Dikke kus xxxx

  • 30 Juni 2011 - 07:39

    Maaike Van Rooij:

    Esther, wat gaaf allemaal en super om je reis zo te volgen!
    Geniet nog maar even heel erg goed. Want voor je het weet heb ook jij t 'normale' ritme weer te pakken...
    Liefs maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1194
Totaal aantal bezoekers 62461

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: