Van Kaapstad naar Johannesburg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu Van Kaapstad naar Johannesburg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu

Van Kaapstad naar Johannesburg

Door: estherroeters

Blijf op de hoogte en volg Esther

16 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Haaaa mensen,

Daar zijn we weer! Bedankt voor alle super leuke reacties :) Toen ik in een dip zat nauurlijk het boekje even doorgekeken. En ik moet zeggen het gaat weer super hier! Maar de zon schijnt ook en het is heerlijk weer. Dat scheelt ook al een hele hoop!

Zondag, mijn laatste dagje in Kaapstad. Dus er stond me nog iets te wachten, de Table Mountain. Ik had geluk, het was super mooi weer en de Table Mountain was de afgelopen dagen gesloten geweest vanwege "slecht" weer en was vandaag weer open! Ik kon dus de berg op :) Hier aangekomen, kwam ik heel toevallig dezelfde nederlanders tegen als 2x eerder. Dat was wel leuk. Ik ben met de kabelbaan omhoog gegaan, dit duurt ongeveer 3min en dan ben je al boven. Je kunt de Table Mountain ook beklimmen, dit kost je ongeveer 2,5 uur maar ik had hier dus absoluut geen zin in. Dus de makkelijke weg gekozen. Boven op de berg genoten van het prachtige uitzicht. Het was zo helder weer dat je over heel de stad kon uitkijken en aan de andere kant een heel mooi stuk oceaan voor je zag. Prachtig!! Verder weinig gedaan, genoten van het mooie weer op een terrasje. Life is good!!

Maandag, vandaag was het tijd om naar de andere kant van Zuid-Afrika te vliegen. Ja dit neemt bijna 2 uur in beslag. Moet je nagaan hoe groot dit land is. Allereerst mijn auto ingeleverd, natuurlijk de km stand opgeschreven en ik heb totaal 1585km gereden. Mooie getal toch! Om 11.00 ingecheckt en om 11.45 konden we aan boord. Een goede vlucht gehad en om 14.15 was ik in Johannesburg. Ruim een uur op mijn bagage moeten wachten, pfff. Ze hadden alle bagage door elkaar op verschillende banden gegooid. Toen ik eindelijk alles bij elkaar had kon ik me auto op gaan halen. Sorry voor de mensen die in zo'n auto rijden, maar wat een afschuwelijke wagen! Een toyota Corrola, beige. Nouja beige in mijn ogen is het meer goud. Veels te groot voor mij alleen, geef mij maar een klein autootje. Maargoed komt wel goed! Om 16.00 wist ik nog niet waar ik heen zou gaan of waar ik uberhaupt zou slapen. Snel maar een backpackers hostel gebeld en daarheen gereden. Ik ben naar Pretoria gereden, dus niet in Johannesburg zelf gebleven. Ik had niks om te eten, dus eerst naar een supermarkt gereden. Het was donker dus jullie raden het al wel, verdwaald!! Zelfs met tomtom haha. Maar uiteindelijk komt alles goed :)

Dinsdag. Slechter kun je een dag niet beginnen.. Ik had gisteren een Soweto tour voor vandaag geboekt en mij was verteld dat ik om 09.00 opgehaald zou worden. Toen ik om 07.30 uit bed kwam kreeg ik dus te horen dat ze me om 07.45 zouden ophalen. AAAAAAAH, haasten dus. En als ik s'ochtends ergens een hekel aan heb... Nou toch optijd klaar en opweg naar Johannesburg/Soweto. 2 andere mensen opgehaald en toen naar het apartheidsmuseum in Johannesburg geweest. Erg interessant en veel te weten gekomen over Nelson Mandele en wat voor rol hij heeft gespeeld. Echt een super groot museum. Na dit museum zijn we naar Soweto gereden, South African Western Townships. Dit bestaat uit 27 kleine townships, van dure huizen tot huizen die gebouwd zijn door de overheid. Vreemd om die grote verschillen zo te zien in een "township". Verder nog het allergrootste ziekenhuis van de wereld gezien. Het Chris Hani Baragwanath Acedemis Hospital. Hier werken ruim 500 artsen en 3500 verpleegkundigen. Dat is wat anders dat de ziekenhuizen bij ons.

Woensdag. Vandaag ben ik gaan SHOPPEN! Ik ben naar een super groot winkelcentrum in Pretoria geweest, Menlyn Park. Ik weet niet hoeveel winkels ze hebben, maar het zijn er een hele hoop! Zelfs nog goed geslaagd ook :) 2 spijkerbroeken gekocht, dat lukt hier goed want de vrouwen hebben allemaal dikke billen dus ik kon hier makkelijk een broek vinden haha. Toen wat rondgeslenterd, er was zoveel te zien. Oja, na wel 5x langs een kapper te zijn gelopen besloten om me haren te laten knippen. Want zoals mama zou zeggen zag ik eruit als een zwerver. ;) Grapje mama. Maar dus in gebrekkig engels uitgelegd wat ik wilde en het resultaat mag er wezen! Ik ben er tevreden mee, alleen jammer dat een blanke kapper in Zuid-Afrika belachelijk duur kost. Maarja je moet er wat voor over hebben als je er fatsoenlijk bij wilt lopen. Ik was rond 15.00 terug en toen ben ik nog wat rond gaan rijden door Pretoria. S'avonds ging ik op zoek naar een restaurant waar je "wild" kon eten zoals krokodil en nijlpaard maar ik ben blijkbaar in het verkeerde restaurant beland. Er zaten alleen maar donkere mannen en die vonden het natuurlijk wel interessant dat ik daar kwam eten. Wel heerlijk afrikaans gegeten, een soort pannekoek met tjakalaka en beef, mmmhh. Maar die krokodil wil ik toch nog een keer proberen hoor, dus misschien vanavond?? Jullie horen het!

Donderdag. Vandaag dus, ben ik naar het Lion Park geweest. Hier een tour voor geboekt, terwijl ik dit achteraf gezien ook wel met mijn eigen auto had kunnen doen. Maar nu ik dit typ ben ik blij dat ik samen met iemand in de auto zat en ik zal jullie vertellen waarom. Bij het Lion Park heb je 5 gebieden waar dieren leven. Je kunt hier doorheen rijden met je eigen auto en dan opzoek gaan naar o.a. de leeuwen. Allereerst, wat zijn leeuwen prachtige beesten. wauw! En echt groot. Heb veel mooie foto's kunnen maken omdat je redelijk dicht bij de beesten kon komen. Toen we in het 3e gebied waren, waren we aan het kijken naar de "witte" leeuwen. Naast de auto lagen 2 vrouwtjes in de zon te kluiven aan wat vlees en we wisten dat we net voorbij 2 mannetjes waren gereden die ook rustig in het gras lagen. We stonden stil en zagen dat er 1 mannetje van achter onze richting op kwam lopen, gewoon op z'n gemak. Niks aan de hand. Toen die langs de auto liep zat die allemaal naar binnen te gluren en ongeduldig heen en weer te lopen langs de auto. Toen kwam die weer op de auto af en ging die met 2 poten op de voorwiel staan aan mijn kant van de auto en beet, met als gevolg een platte band! Hij hoefde er niet eens moeite voor te doen, hij beet het zo kapot. Daar zit je dan in een auto met een platte band met leeuwen om je heen. Haha nou jullie snappen nu misschien wel dat ik blij was dat ik niet alleen in die auto zat. Heel langzaam weggereden naar een plek waar we de band konden verwisselen. Weer een ervaring rijker, en wat voor 1!! Na dit avontuur naar de kleine leeuwtjes geweest. Deze waren 2 maanden oud en je mocht bij ze in het hok. Echt super schattig!!

Mijn avonturen weer tot zo ver. Morgen ben ik van plan hier verder te gaan. Ik heb dan een tocht van 350km voor de boeg, en ik ga dan de panorama route rijden. Schijnt erg mooi te zijn dus ik ben benieuwd. Maar waar ik het meeste naar uitkijk is volgende week. Maandag ben ik in het Krugerpark te vinden :) Dus in mijn volgende blog kunnen jullie hopelijk een hoop foto's vinden van de dieren die ik heb gezien!!


Liefs,

  • 16 Juni 2011 - 17:48

    Michelle:

    Ha Zuster!(L)

    Woow wat een prachtig uitzicht had je daar op de table Mountain, super!
    (wel een beetje zwak dat je de makkelijkste weg hebt gekozen en niet gewoon
    die berg hebt beklommen hoor;-)) haha nee grapje hoor, zou t ook niet gedaan hebben!

    En echt vet om die leeuwen zo daar in 'het echt' te zien.. Super gaaf! Maar is
    inderdaad toch wel fijn dat je nu iemand bij je had om de band te plakken! Is ook niet
    alles als je daar dan zo in je eentje in zit tussen de leeuwen!:P

    De kaarten voor Guus 2012 staan weer online, dus vanavond ga ik kaarten bestellen
    en dan ben je weer gewoon van de partij!!:D

    Nou het is (bijna voor 100%) zeker dat ik je mee op kan komen halen op schiphol!!:D
    Dus nog maar 16 dagen en dan zie ik je gelukkig weer hoor!!

    Ik ben benieuwd wat je allemaal nog meer gaat meemaken!
    Tot snel weer,

    Liefs, xxx

  • 17 Juni 2011 - 06:07

    Karla:

    mooi verhaal weer, fijn dat je het zo naar je zin hebt
    groetjes

  • 17 Juni 2011 - 11:01

    YF:

    Hey chick,

    Wederom weer een mooi verhaal en wat een mooie foto's vooral van de leeuwen, die zouden zo op een ansichtkaart kunnen staan:P net nep;) hahaha
    Leuk dat je die Nederlanders weer tegen bent gekomen, jammer van je auto och jah ess kun je alvast wennen voor later als je kindjes hebt;) hihi dan moet je ook een grotere auto hebben hihih
    Veel plezier met de panorama route en dat die maar mooi mag zijn! En jah verdwalen doen we allemaal wel eens:P maar wel vervelend als het donker is en je kent de weg niet:P
    Nou chick, veel plezier nog en ik zie je snel weer!

    X (L)

  • 17 Juni 2011 - 17:39

    Oma:

    Hoi Esther

    Alles goed met je, want dat kan ik wel vragen met alles wat jij meemaakt.
    En heb je nu al krokodil op?
    Wie weet is het heel lekker je weet maar nooit.
    Maar bij die leeuwen toen zal je het wel in je broek gedaan hebben.
    Zo te horen gaat het allemaal goed met je Esther,geniet ervan.
    Kijk weer uit naar je volgende berichtje.
    groetjes oma xxx

  • 18 Juni 2011 - 16:07

    Aad Ter Braak :

    Hallo Esther.
    Op de eerste plaats wil ik je vertellen wie ik ben,je heb je www.in mijn agenda geschreven op de Haar.Ik geniet gewoon van jouw verslagen en de reactie's de foto's geweldig super en die bijter van die band bood die zijn excuus nog aan? Ik wens je nog fijne dagen toe in dat mooi land en hoop je weer met heel veel ervaring te mogen begroeten zodra je weer thuis bent bij je Ouders,Broer en Zus.enz.

    Aad.

  • 19 Juni 2011 - 11:46

    Charlotte:

    Hoi Es,

    Gelukkig heeft het voor als je ons mist boekje goed geholpen!

    Wat betreft de auto: klein is fijn tog? haha..
    Tjah verdwalen dat overkomt iedereen wel eens! Achja, de weg naar eindhoven kennen we na 4 jaar eindelijk pas, gelukkig had je deze route sneller gevonden dan eindhoven!haha

    Gelukkig was de kapper goed bevallen, het was dan misschien wel duur maar je kan er dan weer ff tegen aan! Zo te lezen was het shoppen ook nog geslaagd, dus ben blij om te lezen dat je jezelf woensdag hebt verwend!

    Het lijkt mij echt prachtig om al die mooie leeuwen van dichtbij te zien....Het lijkt me wel heel eng dat die leeuw zo dichtbij je auto kwam en toen je band heeft lek gestoken. Heb je wel een foto gemaakt van de dader? Dan kan je aangifte doen bij de politie haha! Gelukkig was je niet alleen en heb je de band veilig kunnen verwisselen. Mochten we in Nederland ooit met een lekke band komen te staan dan hoef ik de anwb niet meer te bellen maar jou hihi!

    PS: Wat een schattige kleine leeuwtjes!

    Ik ben erg benieuwd hoe het krokodillen vlees bevallen was en wat je van de panaroma route en het krugerpark vond.

    Tot snel!

    Groetjes,

    Charlotte


  • 22 Juni 2011 - 13:54

    Mama:

    Ha Esther,

    Ben je de dagen al stiekem een beetje aan het aftellen?
    Nou ik wel hoor, toch wel heel rustig zo en je zou denken dat ik nu tijd over zou hebben met een rommelkont minder in huis, maar die tijd heb ik nog niet terug kunnen vinden hoor.
    Dus uiteindelijk zal het dan toch allemaal wel mee vallen!!
    Nou kind geniet nog maar lekker van je laatste 1,5 week in Zuid-Afrika, een ervaring die niemand je meer af kan nemen.

    Heel veel groetjes en een dikke X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 62449

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: