Time flies - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Esther - WaarBenJij.nu

Time flies

Door: estherroeters

Blijf op de hoogte en volg Esther

06 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zo weer even een update vanuit Zuid-Afrika, en wel vanuit Plettenbergbaai!
Allereerst super dat jullie mijn blog allemaal bijhouden en de reacties zijn leuk om te lezen! Dankzij jullie steun heb ik die stap kunnen nemem om alleen verder te reizen want als je 5 weken aan mij zou vragen om alleen door Afrika te gaan reizen zou ik nee hebben gezegd! Maar ik heb er geen moment spijt van, het is SUPER!

Maar wat heb ik de afgelopen tijd meegemaakt. Dinsdag zou ik met de bazbus reizen richting Port elizabeth. Een hele dag in een busje gezeten dus jullie kunnen na gaan hoe ik deze dag heb ervaren. Pff verschrikkelijk saai. Gelukkig wel aanspraak van andere reizigers.. Er zat een man uit Capetown in de bus die me nog wat tips heeft gegeven over deze stad!S'avonds kwam ik pas laat aan in Port Elizabeth en ik heb de nacht doorgebracht in Jikeleza backpackers. Erg leuk!

Eindelijk!! Woensdag kon ik me auto ophalen :) Een taxi daarheen genomen en gelukkig was het heel makkelijk te vinden! Mijn vervoer voor de komende 2,5 week is een Toyota Yaris, leuk autootje om mee te scheuren! Oja, vooraf al een tomtom erbij geboekt want Esther en kaartlezen.. Dat gaat niet samen!! Ik ben gelijk doorgereden naar het plaatsje Addo. Dit lag ongeveer 45km van PE vandaan. Het was heel erg wennen om te rijden op het begin met de stoplichten en het rijden en de linkse kant. Maar voordat ik in Addo was, had ik het al aardig onder de knie! Daar aangekomen heb ik gelijk een gamedrive voor die avond geboekt. Om 15.00 richting het Addo Elephant National Park gereden, wat maar 20min was. Een gamedrive gedaan met een gids. Het was heel erg rustig in het park (met dieren). Gelukkig wel olifanten gezien. WAUW, kei gaaf die beesten. Sommige zijn niet zo heel groot terwijl andere echt mega groot zijn. Ze kwamen op zo'n 2meter afstand van de wagen. Echt heel mooi om mee te maken. Zelfs een kleine dombo gezien!! Het enige nadeel van zo'n gamedrive is dat het ontzettend koud is, zeker als de zon weg is. BRRRR.
Vandaag waren er nog 2 nederlanders aanwezig, dus gelukkig een beetje kunnen kletsen in het nederlands!

Donderdag 3-6-11. Vandaag ben ik met me eigen auto door het park gereden en vandaag had ik meer geluk! Heel eerlijk was ik wel een beetje gestresst om te verdwalen in het park, dus eerst maar een plattegrond gekocht! Uiteindelijk viel het reuze mee, want overal staat het goed aangegeven waar je bent. Ook kun je heel goed van het park genieten als je zelf rijdt. Je rijdt vaak niet harder dan 20km per uur. Vandaag heb ik zebra's gezien, olifanten, een schildpad, een struisvogel, een eland, een blackbecked jackel en natuurlijk pumba's. Ik heb me de hele dag vermaakt in het park. Teruggereden naar The Aardvark waar ik deze 2 dagen verbleef. De nederlanders waren weer verder en ik was nu de enige. De eigenaar vertelde me dat Mei en Juni de rustigste maanden van het jaar zijn. Agh ik ben vroeg naar bed gegaan :) De avonden kunnen best saai zijn want het is hier om 17.30 al donker en ik ga niet meer in het donker op pad. Dus vroeg naar bed en vroeg opstaan dat helpt tegen de verveling!

Vrijdag ben ik rond 9.00 naar Plettenbergbaai gerede3n. Dit is ongeveer 350km en ik was rond half12 op de plaats van bestemming. De tank van de auto zat nog zo goed als vol en ik dacht het wel te redden. Ik heb het ook gered maar de 1e tankstation kwam ik pas naar ongeveer 250km tegen. Dus je kunt zelf wel voorstellen hoe het is als je net niet genoeg in je tank hebt zitten ;) In Plettenbergbaai mezelf geinstalleerd in het appartement waar ik 4 nachten zou blijven. Heerlijk met uitzicht over zee! Allereerst wat boodschappen gedaan want de afgelopen dagen wat minder goed voor mezelf gezorgd want ik zie het niet zo zitten om elke dag voor mezelf te gaan koken.. Oh en me kleding gewassen, HEEERLIJK om weer schone kleding te hebben!

Zaterdag. DE DAG! Zoals ik in mijn vorige blog had geschreven wilde ik vandaag de bungeejump gaan doen van de Bloukrans Bridge. De hoogste bungeejump van de wereld! Eerst even gebeld om te vragen of dit mogelijk was en ik kon om 13.00 de sprong doen. Van te voren even getankt en een volle tank heb je hier voor 35euro, belachelijk toch :p Ik moest om 12.00 aanwezig zijn voor de voorbereidingen. Nou daar aangekomen was ik nog niet echt zenuwachtig. Ik was er ruim optijd dus eerst nog naar wat andere sprongen gekeken. Echt gaaf! Om 12.15 wat formulieren ingevuld, me tuigje gehaald en ik moest mezelf wegen. Toen was het wachten tot 12.45, tot we de brug op mochten om naar het middelpunt van de brug te lopen. Wat leuk was, was dat de nederlanders van 2 dagen geleden er ook waren. Heel toevallig, en zei zou ook gaan springen. Konden we samen met knikkende knieen de brug op! Goh wat was ik ineens zenuwachtig :p We waren met ongeveer 15 man die om en om zouden springen. Ik was (gelukkig) nummer 2, dus hoefde niet zo lang te wachten. De muziek ging keihard aan en nummer 1 werd klaargemaakt voor de sprong. Ik mocht ook al plaatsnemen en ik kreeg dingen om mijn enkels en mijn benen werden aan elkaar vastgemaakt. Ik was aan de beurd.. AAAAAH. Wel super aardige mannen daar en ze stellen je toch wel op je gemak, voor zover dat kan op die hoogte. Ik werd vastgemaakt aan het elastiek en door 2 mannen naar het "randje" gebracht. Het enige wat ik kon zeggen was OH MY GOD, ik was echt bang toen ik naar beneden keek. Maarja welke "sukkel" kijkt er dan ook naar beneden ;) Er werd heel snel afgeteld en voor ik het wist sprong ik al naar beneden. Ik had me voorgenomen niet te gaan gillen, maar ik heb serieus de longen uit mijn lijf geschreeuwd! Het moment vanaf de brug totdat je merkt dat je echt aan het elastiek vastzit is echt heel eng. Alsof je gewoon naar beneden stpring zonder dat je vastzit. Maar echt wat was dit super om te doen! Eenmaal weer boven stond ik nog te trillen. IK HAD GESPRONGEN! Toch wel een beetje trots op mezelf, en ook alle afrikanen waren trots op me ;)

Zondag. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik wilde gaan doen. Ik had echt zo'n zondags gevoel. Helemaal niks doen het liefst, maar dat is zonde van de tijd. Deze middag heb ik de Tsitsikamma Canopy Tour gedaan. Je hangt hierbij aan een kabel en gaat van de ene boom naar de andere op ongeveer 30meter hoogte. Ook heel erg leuk om te doen en wederom leuke afrikanen ;) Maar ik beloog ze hier te laten hoor! Het enige nadeel was de regen, wat het op het einde erg koud maakte omdat ik helemaal doorweekt was. We waren met nog 4 andere mensen uit Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. Je hangt aan zo'n kabel en gaat met behoorlijke snelheid naar de andere boom, dus je moet wel remmen want de boom gaat niet aan de kant! Ook weer een leuke dag.

Maandag 5-6. Vandaag dus. Vanmorgen ben ik naar Monkeyland geweest. Ongeveer een half uurtje hiervandaan. Samen met een gids de bossen ingegaan om apen te spotten. We hebben 7 van de 9 verschillende apen gezien. Daarna nog door het vogelpark gelopen, wat ook weer heel leuk was om te zien. Ik wist niet dat er zoveel verschillende vogels bestonden. In dit park was een afrikaans stel die me een beetje wegwijs hebben gemaakt. Zo zie je maar weer ik ben helemaal niet alleen! Oh, een vogel heeft trouwens mijn mooie afrikaanse oorbellen gepikt, ik had dit niet in de gaten en kwam hier thuis pas weer achter. Gemene vogels hebben ze hier dus ook!

Morgen ga ik weer verder met reizen. Ik heb alleen nog geen flauw idee waar ik ga slapen dus dat horen jullie in de volgende blog!

Liefs

  • 06 Juni 2011 - 13:29

    Mama:

    Ha Esther,
    Wat een avonturen zeg!!
    En die foto's super hoor!!
    Maar ik heb hem zaterdag om 13.00u wel even zitten knijpen hoor en was blij om je stem weer te horen.
    Nu ben je lekker tot rust gekomen in je appartement en op naar het volgende avontuur!!
    Pas goed op jezelf hoor!!
    Groetjes en XXXjes Mama

  • 06 Juni 2011 - 14:57

    Jacqueline:

    Hoi, die Esther.
    Wat ben jij een held zeg, ongelooflijk dat je dat durft. Ik vind het leuk om je verslag te lezen maar de foto's zijn echt super gaaf. Ik snap dat je de longen uit je lijf gegild hebt. Dat deed ik al bijna, alleen bij het zien van de foto's. Ik vind het nog steeds dapper dat je het avontuur in je eentje gaat volbrengen, echt super!! Jammer van je oorbel, maar gelukkig heb je de foto nog (geintje)
    Je reisverslag staat er pas net op en ik kan bijna niet wachten op de volgende, ik blijf je met plezier volgen. Ps. ik vind je rode autotje toch een beetje leuker dan de auto die je nu gehuurd hebt, maar dat terzijde. Blijf genieten en op jezelf passen en tot lezens in je volgende verslag
    groetjes Jacqueline

  • 06 Juni 2011 - 17:47

    Soof:

    Hee Es!

    Ik lees het verhaal over het bunjee jumpen en ik krijg zelf echt zo'n gevoel in mijn buik alsof ik naar beneden val ... haha! Vreselijk! Echt stoer dat je dat gedaan hebt.

    Verder moet je wel goed voor je zelf zorgen hoor! Denk er om dat ik dat in je volgende verhaaltje ook te lezen krijg. En te zien (bewijsmateriaal).

    Heeeeeeeeeeeeeele fijne reis meis!

    Liefs

  • 06 Juni 2011 - 18:17

    Renske :

    Ha Esther!

    Wat onwijs leuk al die verhalen van jou :) Ik lees ze iedere keer met plezier!
    Wat super gaaf dat je gesprongen hebt joh! Ik zou het je niet na doen hoor ;)
    Verder vind ik het echt heel stoer van je dat je alleen verder bent gaan reizen! Pas goed op jezelf en geniet van alles wat je ziet en doet!

    Liefs Renske

  • 07 Juni 2011 - 06:54

    Oma:

    Ha die Esther
    Nou zeg geweldig wat jij allemaal durft.
    Had van Jolanda gehoord dat je bunjee jumpen had gedaan.
    Geweldig Esther, ik neem me petje voor je af hoor.
    Bedankt voor de mooie foto s die je ons laat zien echt geweldig.
    Hou je goed Esther en kijk uit voor de wilde dieren.
    Groetjes oma xxx

  • 08 Juni 2011 - 16:53

    Michelle:

    Ha Zus,

    Wat een mooie foto's weer zeg! En van die brug, prachtig hoor!!
    Maar of ik er ook vanaf zou springen weet ik zo net nog niet!?:P
    Maar wel super stoer van je dat jij het wel hebt gedaan!

    Nou ik mis je wel hoor zus!
    Ik spreek je snel weer

    Liefs, xxxx

  • 09 Juni 2011 - 07:32

    Erika:

    he es,

    heb je me nu ingehaald met je lengte? Je zal wel een stukje uitgerekt zijn!!
    al kreeg ik er geld bij dan nog niet!!!
    Het zal wel een heel gepuzzel zijn om te bedenken hoe je route zal zijn en wat te gaan doen,
    je tijd goed benutten hoor!!
    Goed van je dat je zoveel apen hebt gespot, Stoere auto ook trouwens waarmee je de game drive mee hebt gemaakt!
    Zo zie je ook echt alles! Ze zijn wel groot he, die olifanten als ze zo vlak voor je staan!
    Nou succes met je reis, veel doen, zien en genieten!!
    Groetjes Erika en de mannen

  • 10 Juni 2011 - 08:49

    Theo:

    Hoi Esther, heb voor de eertse keer eens op je blog gekeken, na wat zoeken op google. Mooie foto's en ik zie veel dieren die wij toch niet gezien hebben. Wij zijn met de bus naar de brug gereden en hebben van onderaf een tijdje naar de springers staan kijken, vervolgens met de bus over de brug maar ik heb zelfs niet naar links of rechts omlaag gekeken, niet echt mijn hobby. Veel succes verder en plezier in Zuid-Afrika. Geniet ervan.

    groet Theo

  • 10 Juni 2011 - 09:22

    AAD Ter Braak :

    Hallo Esther.
    Ik ben wel wat laat om te reageren op jouw reis en belevenissen verslagen,maar ik wist niet hoe ik om moest gaan met de computer maar jouw liefhebbende Vader heeft mij laten zien hoe het systeem werkt,ik ben bijzonder trots op je omdat zorg voor je naasten op jouw lijf geschreven staat,ook de verslagen vindt ik fantastisch en jouw kennis is bij zo'n onderneming verrijkt ik blijf natuurlijk via de toegezonden berichten jouw volgen,en ik wens je nog mooie reisdagen toe met mooie momenten,hier in Ammerzoden voor zover ik weet is er niets veranderd iedere dag de hond uitlaten met jullie 2 honden als ik ze zie dit was mijn reactie op jouw verslagen en ik hoop je weer in goede gezondheid weer te mogen ontmoeten om eens lekker na te praten over je belevennissen

  • 10 Juni 2011 - 12:29

    Riet En Theo:

    Hoi Esther, geweldig wat jij allemaal doet, wij hebben namelijk toen bij die brug staan kijken want ze waren op die dag ook aan het bungee jumpen, nou echt nie, dat durven we dus niet. ik hoorde dat je ook al bij de struisvogels bent geweest, maar dat het weer toen niet echt meezat en er dus weinig te doen was, ben benieuwd of je inmiddels al in Kaapstad bent gearriveerd, zeker ook naar de zuidkaap gaan erg mooi daar, en we hopen ook dat het helder weer is in die dagen als jij daar bent, want de tafelberg gooien ze bij bewoklt weer wel erg snel dicht. Zijn benieuwd naar je volgende reisverslag, tot horens. Doei xxx

  • 10 Juni 2011 - 21:07

    Yf:

    Chick,

    Alweer zo'n mooi avontuur leuk om te lezen en voor jouw een ervaring om nooit te vergeten lijkt mij! Ben wel trots op je dat je hebt doorgezet in je eentje en dat je hebt gesprongen:D En zo zie je maar je bent niet al1 hopen dat je nog meer Nederlanders tegenkomt. Die foto's echt super mooi! Als je terug bent gaan we ze nog een keer bekijken:) wou stiekem wel met je ruilen chick! I am Jalouse hihi mar goed chick komt goed heeeeel veel plezier met nog wat komen gaat! En ik wacht je volgende reisverslag weer af! HAVE FUN!!

    x (l)

    yf

  • 11 Juni 2011 - 09:44

    Ingrid Verschuur:

    Hee Chick!

    Wat gaaf! Je hebt gesprongen!
    Wat moet dat een adrenaline stoot zijn geweest! Super tof!
    Aan je verhaal en je foto's te zien heb je de tijd van je leven! Echt geweldig dat je toch zo doorzet in je eentje, en er toch lekker op uit gaat! Niet veel mensen zouden je dit nadoen hoor! ;)
    Ik kijk nu al uit naar je volgende blog vol avonturen!
    Geniet ervan, en zorg dat ik je in Juli weer heelhuids terugzie :D

    Liefs, xxx!

  • 11 Juni 2011 - 12:10

    Lia:

    Hoi hier ben ik dan, eindelijk, je weet eerst was ik niet mobiel en toen miste ik n puntje ha ha.
    Wat mooi allemaal de eerste weken dat je zoveel hebt kunnen betekenen, moet je n goed gevoel geven.
    En ik heb bewondering dat je zo alleen op pad bent gegaan,(geen geraniums maar prachtige avonturen)
    Je moeder had wel slapeloze nachten maar dat is al minder, komt goed zie ik wel, zoals je overal op afstapt, en dan tussendoor ook nog even jump, petje af.
    Hier regent het op dit moment dat t giet, dat zul je niet missen, we mochten best een beetje zon hebben.
    Ga nu mijn been en de rest weer te ruste leggen, leuk t gelezen te hebben, nu ga ik het beter volgen.
    Veel heel veel plezier nog, dit vergeet je nooit meer, geniet gr lia je buuf doei

  • 12 Juni 2011 - 10:12

    Charlotte:

    Haii bungeejumper!(A)

    Hoe gaat ie?
    zo te lezen heb je de sprong overleeft hahaha! Alleen je stem zal er minder goede herinneringen aan hebben overgehouden hihi... Ik vond het wel super stoer dat je gesprongen hebt!

    Ook heb je weer super mooie foto's gemaakt!

    ga zo door chick! Ik ben trots op je!!!
    Dikke kus

    Charlotte

  • 14 Juni 2011 - 08:43

    Lia:

    Hoi buuf
    Wat maak je veel mee , super gaaf.
    Ik geloof dat zo n weg eng is, doe voorzichtig, we zien je graag terug 1 juli
    Heel veel succes nog verder , leuk om je zo te volgen.
    Gr de buuf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 62464

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: