1 week voorbij - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu 1 week voorbij - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu

1 week voorbij

Blijf op de hoogte en volg Esther

02 November 2012 | Gambia, Banjul

Het is alweer vrijdag. De eerste week zit er op. Wat een week! Een hele indrukkende week, veel dingen gedaan en gezien. Maandag, al vroeg uit ons bed. Vandaag zouden we naar LangSarr gaan, het dorp waar de bluepomp is geplaatst. Door deze waterpomp zijn de mensen verzekerd van zo'n 10 jaar schoon drinkwater. De pomp is afgelopen zomer geplaatst door Sanex en gesponsord door Maakoyro the Gambia. In de taxi richting Banjul, de hoofdstad van Gambia. Hier zouden we de Ferry nemen om de rivier over te steken. De enige manier om aan de overkant te komen. Rond 9uur zou deze vertrekken maar het zou geen Afrika zijn dus je kunt het al raden. Ze hadden bedacht dat de boot precies nu even schoongemaakt moest worden. De grootste onzin natuurlijk maar ruim een uur later konden we de boot op. Wat je hier ziet is ongelooflijk! Er kunnen wel honderden mensen op zo'n boot. Mensen die naar hun werk gaan, mensen met karren vol etenswaren maar ook dieren. We hadden geluk dat we konden zitten, het duurde ruim een uur voordat we aan de overkant waren. Wat een vreselijke tocht, pal in de zon en nauwelijks een windje. Ik ben goed beroerd geweest, bah. Aan land wat brood en cola gekocht en het ging wel weer. Aan land een taxi genomen om richting het dorp te gaan. Gelukkig viel deze reis mee, het was ongeveer nog 45min rijden. Eerst over redelijk begaanbare asfaltwegen maar het laatste stuk over zandwegen. Met hobbels, kuilen en grote plassen met water. Maar we waren er, in het dorp LangSarr. De mensen wisten niet dat we kwamen dus dat was al een verrassing. Via Karl (onze "gids") uitgelegd waar we voor kwamen en we werden hartelijk ontvangen. Het is een dorp zonder elektriciteit, geen medisch centrum, ver van school en ver van de stad vandaan. Dit betekend dat de mensen nauwelijks Engels spreken. Er wonen zo'n 100 mensen in het dorp. Een aantal mensen hebben ons het dorp laten zien, de hutjes waar ze in wonen, de tuinen waar ze groentes verbouwen, de bluepomp, het was heel indrukwekkend. Dat mensen zo kunnen leven! We hebben met de mensen gepraat over wat ze hard nodig hebben in het dorp zodat wij een beetje een idee hebben waar we ze mee kunnen helpen. Dat was genoeg! Materiaal om de tuinen goed te onderhouden, schoolspullen voor de kinderen, vervoer om naar de dichtstbijzijnde stad te kunnen. We zouden eerst gaan kijken naar de tuinen, iets wat we in deze 4weken kunnen doen. Na een kopje groene thee zijn we weer teruggegaan richting Barra. Waar de Ferry gelukkig nog lag te wachten. We hadden geluk dat we niet hoefde te wachten, dachten we.... Aan de overkant bleek dat we met 2 boten tegelijk aan de overkant waren terwijl er maar plek is voor 1 boot om aan te leggen.. Wij waren nummer 2 dus moesten ruim een uur op het water wachten tot de andere weer vertrok, pfff. Eindelijk weer in de taxi richting het hotel. Het reizen is me erg tegengevallen, vooral door al dat wachten en die hitte. Ik geloof niet dat ik er ook maar een beetje aan ga wennen.

Dinsdag en woensdag. Deze dagen zijn naar de markt in Senegambia geweest om de spullen te kopen voor de tuinen. We hebben spullen gekocht zoals een kruiwagen, gieters en gereedschap voor in de tuin. We nemen altijd en taxi om naar deze markt te gaan. Je moet hier echt uitkijken met de chauffeurs. Iedereen is elkaars concurrent en ze heel jaloers op elkaar. Deze keer hadden we dus zo'n chauffeur en hij heeft ons flink opgelicht. Achteraf veel te veel geld moeten betalen. Daar hebben we ook weer van geleerd.
In het hotel hebben we 2 jongens leren kennen die in Nederland wonen maar uit Gambia komen, hun hebben ons geholpen om een andere taxichauffeur te zoeken. Deze neemt ons donderdag mee naar LangSarr, hopelijk hebben we deze keer meer geluk!

Donderdag. Al om 6 uur opgestaan. Om 7.15 zijn we opgehaald door Modou, onze taxichauffeur. Ook Karl de gids ging meer. Richting Banjul gereden om daar weer de ferry te nemen richting Barra. De boot stond al klaar en we konden vrijwel direct mee, een meevaller dus! Een uurtje op het water en we waren weer aan de overkant. Daar hebben we eerst wat eten gekocht voor Modou en Karl. En wat drinken voor onszelf! Ook hebben we op de markt hier wat boord gekocht voor de families, een grote zak rijst en wat voetballen voor de kinderen. We konden richting het dorp! Wederom een hartelijk ontvangst! Uitgelegd dat we vast een start willen maken met het aanleggen van een tuin voor heel het dorp zodat al we over 3 weken naar huis gaan we ook al resultaat hebben. Gelijk de spullen uit de auto gepakt en aan de slag gegaan. Ook wij hebben de handen uit de mouwen gestoken en geholpen, dat viel vies tegen. Pal in de zon, het was echt bloedheet. De tuin word ongeveer 30m bij 40m, het staat nog helemaal vol met onkruid en gras. Het moet helemaal omgeploegd worden dus dan kunnen jullie wel nagaan hoeveel werk dat word! Na het werken in de tuin zijn we gaan relaxen onder een hele grote boom, lekker in de schaduw! Na wat gerust te hebben zijn we met paard en kar rond gaan rijden. Hennie, ik en allemaal kindjes door de dorpen. Het was echt geweldig en natuurlijk keek iedereen naar ons! Toen we terug kwamen stond het eten op ons te wachten, we hebben rijst op met damoeda. Dit is kip, aardappelen en een soort van satesaus. Het smaakte prima maar omdat ik al dagen last heb van mijn buik viel het helemaal verkeerd.. Ik ben er flink beroerd van geworden.
Na de maaltijd kwamen alle mensen uit het dorp naar de tuin en hebben we samen met de vrouwen nog even gewerkt aan de tuin. Ook hebben ze iedereen uitgelegd wat we kwamen doen en iedereen was ons zo dankbaar! Er werd voor ons gebeden.
Het was eigenlijk de bedoeling om te blijven slapen daar maar omdat ik zo beroerd was wilde ik liever terug naar het hotel. Mar wat als je heel graag terug wil? Juist, dan zit het allemaal tegen. Om 19:00 waren we bij de boot en omdat er 1 boot kapot was duurde het allemaal heel lang. Om 21:30 zaten we eindelijk op de boot en om 23:00 lagen we in ons bed, helemaal uitgeteld van deze dag!

Ik voelde me wel schuldig, die mensen wilde zo graag dat we zouden blijven maar ik kon het echt niet opbrengen. We zijn hier nu nog ruim 3 weken dus dat gaat echt nog wel komen!!

De komende dagen gaan we kijken voor afrastering voor de tuin en waarschijnlijk ook nog. Oor wat gereedschap, dat zal ik jullie de volgende keer allemaal laten weten!

Oja voor ik het vergeet! Bedankt voor de reacties, ik vind het echt super leuk dat jullie mij volgen en dat ik jullie reacties kan lezen! Ik ga proberen om nog wat foto's te plaatsen zodat jullie zien hoe hard we hebben gewerkt afgelopen dagen!!

Liefs

• 03 November 2012 - 09:57

Michelle:

Ha zus,

Wat een verhaal weer, wat leuk om te lezen & te zien op de foto's waar je mee bezig bent!!
    Zoals ik lees ben je alweer goed achter de Afrikaanse mentaliteit gekomen, maar dat heeft denk ook
    wel weer wat. Ff wennen als je Nederland gewend bent dat alles altijd snel moet he!
    Mooi die foto's, maar wat een spullen zeg, het ziet er uit alsof t van honderden jaren geleden is. Maar ze zullen er daar zeker hartstikke blij mee zijn! :) Heb je toch maar weer goed gedaan al dat geld ophalen he! Nou ik hoop dat je snel iets beter wordt dan kun je natuurlijk nog net ff wat meer genieten van alles.. Hopelijk wen je nog een beetje aan de warmte daar.
    Nog eventjes geduld en dan vlieg ik ook een stukje jouw richting op, alleen dan net helemaal aan de andere kant!
    Je verhalen zal ik pas weer lezen over een week of anderhalf maar we doen wel een keertje smsen!

Have fun!!
    Dikke kus xx Michelle

• 04 November 2012 - 10:50

Max:

hallo esther

grappig dat je elke keer zo lang moest wachten bij de veerboot
    goed dat je al die spullen voor de tuin hebt gekocht
    ik snap dat het daar heel warm is.
    leuk dat je met paard en kar door de dorpjes bent gegaan

heel veel plezier nog in afrika

groetjes max

• 04 November 2012 - 14:26

Jan En Ria :

Hallo Esther,

Wat is het weer mooi om je reis op deze manier te kunnen volgen.
    De foto's en je reisverhalen zijn net als je vorige reis weer heel bijzonder om te lezen. Wat zal de bevolking blij met je zijn. Nog heel veel succes met alles wat komen gaat.

Groetjes en liefs
    Jan en Ria

• 04 November 2012 - 15:47

Anja:

Hoi Esther.

Ik heb net je verhalen zitten te lezen en inderdaad weer veel mee gemaakt
    maar zeker een mooie ervaring. En je moet maar denken dat je veel mensen
    blij maakt met jullie hulp. Niet leuk dat je nog steeds niet lekker bent maar dat
    zal wel de combinatie zijn van het weer en ander eten. Kijk maar uit. De dingen
    voor in de tuin heb je die gekocht van het vlooienmarkt geld nou veel succes
    met het bewerken van de tuin veel regen zal daar niet vallen dus de boel goed
    nat houden ik wil wel iets zien wat erop komt maar weet niet of je dat redt in
    drie weken tijd. Fijne tijd daar nog en tot een andere keer.

groetjes jos en anja.

• 04 November 2012 - 19:42

Charlotte:

Hai Es,

Hier mijn eerste berichtje op je blog!
    Wow, wat heb jij na 1week al veel meegemaakt!

Gelukkig kunnen we al jouw avonturen volgen en.je prachtige foto's bekijken!

gelukkig heb je een.goede reis gehad en zit je in een goed hotel!zo te horen en te zien op je foto's heb je ook groene vingers,dat is goed om te weten want in me nieuwe tuin kan k wel wat hulp gebruiken!haha

Hopelijk ben je inmiddels opgeknapt? Zul je altijd zien heb je het naar je zin en wil je blijven kun je niet!Mocht je een ziekenverzorger nodig hebben,dan bied k me vrijwillig aan om naar Afrika te komen! Haha

Ps mocht je volgend jaar hier weer terugkomen dan kun je hopelijk het vervoer aanpakken want echt snel zijn ze daar niet met de boten,hopelijk heb je de komende weken meer succes met. De boten!

ik wens je ook deze aankomende week heel veel plezier toe en ik kijk er weer naar uit om je nieuwe avonturen te lezen!

beterschap en succes!

Groetjes,

Charlotte

• 11 November 2012 - 18:30

Laura Van Kaathoven:

Hoi Esther wat een verhalen wat mooi om jou zo te volgen groetjes.