Asalamalaikum Nederland - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu Asalamalaikum Nederland - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Esther - WaarBenJij.nu

Asalamalaikum Nederland

Blijf op de hoogte en volg Esther

28 Oktober 2012 | Gambia, Banjul

Asalamalaikum oftewel hallo,

We hebben een tentje met internet gevonden en kunnen op ons gemak even vertellen hoe het hier gaat! De 2e dag in Gambia zit er weer op. Vrijdagavond zijn we dus aangekomen in Banjul, de hoofdstad van Gambia! Na de nodige stress vrijdagochtend (heb ik alles bij me, past alles in de tas), zijn we rond de middag richting Schiphol gegaan. Afscheid genomen en het avontuur kon beginnen! De vlucht is goed verlopen, af en toe wat turbulentie gehad. Het was die avond in Gambia nog zo'n 28 graden dus die omschakeling was erg groot, wat een warmte!! Aangekomen bij het Palm Beach Hotel waar we de komende 4 weken zullen verblijven. Het ziet er erg gezellig uit, allemaal Afrikaanse versieringen. Heel kleurig allemaal! Het was een lange vermoeiende dag.
Zaterdag. Wat een dag! Vanmorgen al vroeg wakker, na redelijk goed geslapen te hebben. Na het ontbijt zijn we wat rond gaan kijken. We zitten aan het strand dus ik wilde graag even naar zee. Onderweg kwamen we Karl tegen, een Gambiaanse jongen. Hij vertelde ons over zichzelf en de omgeving. Omdat Hennie met haar stichting en de hulp van Sanex een waterpomp in LangSarr heeft kunnen plaatsen willen we in dit dorp gaan kijken wat we nog meer kunnen betekenen voor de bevolking van dit dorp. Het dorp ligt ruim 2uur van Kotu, de plaats waar we nu verblijven. Daarom hebben we een gids/taxichauffeur nodig om ons rond te rijden en ons in contact te kunnen brengen met de lokale bevolking van dat dorp.
We zijn met Karl de stad ingegaan, op de fiets!! Achteraf een hele leuke ervaring maar wat was het heet! Ik geloof dat het ruim 35 graden is. Op de fiets gestapt richting Senegambia, erg indrukwekkend om te zien dat alles zo anders is als bij ons. We hadden trouwens ook heel veel bekijks als blanken op een fiets, haha. In Senegambia hebben we wat gegeten en gedronken. Met Karl gepraat over wat de komende weken graag willen doe en zien. Weer op de fiets richting Kololi, hier woont Karl. Hij huurt een "kamer" bij een familie die hier woont. Een kamer houdt in een klein betonnen huisje van ongeveer 5m x 2m dat word gescheiden door een oud gordijn. In de ene kant ligt een matras waar hij op slaapt en in de andere helft liggen wat persoonlijke spulletjes zoals kleding. Het blijft vreemd om te zien dat mensen zo leven. Na dit bezoek aan Kololi weer op de fiets gestapt richting Serekunda. Hier zijn we heen gefietst om geld te wisselen. In Gambia word betaald met Dalasi. 1 Euro = 34 Dalasi. Toen zijn we weer richting het hotel gefietst. Hier hebben we van Karl en zijn vrienden nog een kopje groene thee gehad, wat een sterk spul! Een hele aparte smaak. Deze dag zat er weer bijna op, me bikini aangetrokken en een plons in het zwembad genomen! Heerlijk. Het was een leuke, indrukwekkende dag!
Zondag. Wat minder goed geslapen maar weer uitgerust van gisteren. De dag begon net als gisteren met een lekker ontbijtje. We hadden rond 10:30 afgesproken met Karl buiten het hotel. Hier zouden we met een jeep richting Tanji gaan. Tanji is het belangrijkste vissersdorp van Gambia. Het was er vandaag alleen heel rustig. Dit vanwege "tobaski", een soort suikerfeest. Dit word gehouden aan het einde van de ramadan. Er waren alleen wat jongens de visnetten in de boten aan het sjouwen. Wat een werk! Verder gezien waar ze de vissen doen roken en bewaren. Overal vliegen en dode vissen en vissengraten op de grond, echt heel vies. Daarna zijn we wat gaan eten bij Ali baba in Senegambia. We waren al vroeg in de middag terug dus ben ik nog even aan het zwembad gaan liggen.
Nu zitten we in Kololi in een internetcafe. Vanavond vroeg naar bed want morgen word een lange dag! We gaan al vroeg richting LangSarr, dit is zo'n 3uur rijden. We willen gaan praten met de "baas" van het dorp om zo de stichting van Hennie bekend te maken en om te horen wat voor hulp ze kunnen gebruiken.ik ben echt heel benieuwd!!
Jullie horen snel weer van me!


Liefs esther

  • 28 Oktober 2012 - 21:59

    Brita:

    Heey meis,
    Leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat. Ik ben erg benieuwd naar wat je de komende weken gaat doen.
    Hier is het erg koud haha. Echt super gave foto's.
    Ik wacht met smart op de volgende foto's en het verslag.
    Liefs

  • 29 Oktober 2012 - 11:14

    Anne:


    Van jouw oma hoorde ik over je reis en vooral over de voorbereiding. Voor alle zekerheid, ik ben een zus van je oma. De rommelmarkt was volgens mij werkelijk een succes, en nu geniet ik even mee van je reisverslag. Echt geweldig, dat je daar bent. Alle goeds van mij!

  • 29 Oktober 2012 - 11:29

    Wim Jansen:

    ik volg je weer op de voet. wanneer komt je moeder? wij vertrekken 9 november naar zuid-afrika dwz
    plettenberg/addo/stellenbosch. zijn 4/12 weer terug. het is voor ons 33 maanden geleden dat wij daar waren.
    goede reis verder.
    wim

  • 29 Oktober 2012 - 11:46

    Ingrid:

    Haa bloemkool!
    Fijn dat alles op rolletjes gaat op dit moment! 35 graden, niet te geloven! Heerlijk gewoon! Hier heeft het afgelopen zaterdag gewoon heel even gesneeuwd.. Bizar! Al iets van de tobaski kunnen meemaken? Of is dit maar een dag? Lijkt me ook een hele ervaring!
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal! Ik ben benieuwd wat het dorp nodig heeft! Ik hoop ook dat je foto's blijft uploaden, erg leuk om te zien wat je allemaal meemaakt!
    Liefs, Ingrid!

  • 30 Oktober 2012 - 10:05

    Oma:

    Hoi Esther
    Alles goed met je?
    Leuk je zo weer te kunnen volgen wat je allemaal meemaakt.
    Ja het weer zal wel een hele overgang zijn geweest.
    Hier is het koud en nat,maar verschil moet er wezen.
    Nou Esther geniet ervan, en ik kijk uit naar je volgende berichtje.
    En foto s natuurlijk
    Het beste en groetjes Oma

  • 30 Oktober 2012 - 10:10

    Michelle:

    Hai zus,

    Nou klinkt goed en misschien is die warmte ook weer iets te,
    Maar ooh wat ben ik jaloers met die kou en regen van hier!
    Maar gelukkig mag ik volgende week ook lekker de zon opzoeken! :)
    Geniet ervan verder!

    Liefs xx michelle

  • 30 Oktober 2012 - 20:36

    Max:

    Hoi Esther

    Leuk te horen dat je het zo leuk hebt in Afrika
    Ook leuk dat jullie ook iemand van de plaatselijke bevolking hebben ontmoet(karl)
    Verder nog heel veel plezier in Afrika

    Groetjes max

  • 01 November 2012 - 22:23

    Riet :

    Hoi esther wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt stuur een beetje warmte hier naartoe.
    Geniet van deze mooie tijd. Groetjes, Riet.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

Esther

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 62417

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 30 November 2013

Mombasa, Kenia

26 Oktober 2012 - 15 Januari 2013

Gambia en Zuidelijk Afrika

01 Mei 2011 - 02 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & reizen in Zuid Afrika

Landen bezocht: